Eerste gebruik
Om je te helpen je nieuwe frame te leren kennen, volgt hier wat advies over het eerste gebruik van je E-EDR:
REF: 8602214, 8609383
2023
Dit is de pagina van de after-sales voor je E-EDR AF 105. Dit is de eerste fiets met elektrische trapondersteuning van Van Rysel en maakt deel uit van het Endurance-gamma.
Deze fiets is voor iedereen die meer rijplezier wil door verder te rijden met minder inspanning.
Deze pagina bevat al onze tips voor het gebruik, het onderhoud en de reparatie van je E-EDR AF 105.
Handleiding
Handleiding remmen
Gelijkvormigheidsattest
Om je te helpen je nieuwe frame te leren kennen, volgt hier wat advies over het eerste gebruik van je E-EDR:
Je fiets aanzetten
Door op de knop op de horizontale buis te drukken, zet je de fiets aan.
Het is niet mogelijk om de fiets aan te zetten met de knoppen op het beeldscherm.
Remblokken inrijden
Het is belangrijk om je remblokken in te rijden wanneer je een fiets voor het eerst gebruikt. Dat geldt meer voor een fiets met elektrische trapondersteuning.
Om je remblokken optimaal in te rijden, raden we je aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder het wiel te blokkeren bij een snelheid vanaf 25 km/u.
Je fiets koppelen
De interface heeft een ANT+-aansluiting waarmee je je E-EDR aan verschillende apparaten kunt koppelen:
- Je gps-meter,
- De Mahle-app, waarmee je de verschillende ondersteuningsmodi kunt personaliseren en meer informatie over je accu kunt krijgen via Bluetooth.
Door 3 seconden op de knop op de horizontale buis te drukken, zet je de fiets uit. Het lichtje van de knop op de horizontale buis zal dan ook uitgaan.
De fiets is uitgerust met een gps-meter die onafhankelijk van de fiets werkt. Het communiceert draadloos met de fiets en geeft gegevens over de fiets weer, zoals de gekozen ondersteuningsmodus, het accuniveau van de fiets, het resterende bereik in km, enz.
Zie het hoofdstuk "BC900-Meter" hieronder voor meer informatie over zijn werking en om volop van de mogelijkheden te profiteren.
Met de knop op de horizontale buis:
- de knop geeft permanent het accuniveau weer met behulp van een kleurcode; om het niveau van de gebruikte ondersteuning weer te geven, druk je eenmaal op de knop en de bijbehorende kleur licht op
- daarna kan je de ondersteuningsmodus wijzigen door op de knop te drukken
- met elke druk op de knop neemt de ondersteuning toe
- het is niet mogelijk om naar een lagere ondersteuningsmodus te gaan, daarvoor moet je "eerst naar het hoogste niveau gaan" (0->1->2->3->0->1->2->3->...)
Ja, de elektrische trapondersteuning activeert pas wanneer je begint te trappen.
De fiets is uitgerust met een cadanssensor. Die geeft informatie over je trapsnelheid door aan de boordcomputer van de fiets die de motor activeert.
De mate van ondersteuning kan dan worden aangepast aan de gekozen ondersteuningsmodus (1, 2 of 3). In modus 1 moet je meer trappen dan in modus 3 om dezelfde snelheid te bereiken.
De gebruikte ondersteuningsmodus (0, 1, 2 of 3) wordt op 2 plekken weergegeven:
- de display geeft het getal van de gekozen modus weer (0, 1, 2 of 3)
- de knop op de horizontale buis geeft de kleur van de gekozen modus weer
De aanbevolen bandenspanning bedraagt 3,5 - 5,5 bar.
Voor meer comfort en grip kun je de spanning van je banden naar 2,5 bar verlagen.
De minimale druk bedraagt 1,5 bar en de maximale druk 3,5 bar.
Wanneer je fiets net uit de winkel komt, is het remvermogen lager omdat de remblokken en -schijven nog nieuw zijn. Sterk koud en aanhoudend remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kan zorgen voor oververhitting en "verglazing" van de remblokken.
Om dat verschijnsel, dat de remmen onbruikbaar maakt, te voorkomen, raden we aan om de remmen in te rijden. Het inremmen houdt in dat je met elke rem een tiental keer remt. Rem zo dat je snelheid sterk vertraagt van 25 naar 5 km/u, maar zonder het wiel te blokkeren. Gebruik slechts één rem tegelijk.
Als je een glad en glanzend laagje op je remblokken ziet, is het hoogstwaarschijnlijk verglaasd. Om dat te verhelpen en te voorkomen dat je het moet weggooien, kun je het lichtjes opschuren met fijn schuurpapier (korrel 120). Draag handschoenen en een veiligheidsbril als je remblokken opschuurt. Daarna monteer je de remblokken opnieuw en rem je de remmen nogmaals in.
De accu is bestand tegen regen, maar mag niet worden ondergedompeld of worden gereinigd met een hogedrukreiniger.
Hetzelfde geldt voor het scherm en de andere onderdelen en elektrische kabels.
We raden aan om je fiets zo beschut mogelijk te stallen.
De fiets schakelt na enkele minuten zelf uit als het niet gebruikt wordt.
De voedingskabel loskoppelen
Als de kabel helemaal vrij is, kun je het wiel losmaken met een 14 mm steeksleutel of een 8 mm zeskantsleutel.
Zorg ervoor dat je deze uitrusting in je reparatiekit hebt zodat je het wiel in alle omstandigheden kunt verwijderen.
Het wiel losmaken
Als de kabel helemaal vrij is, kun je het wiel losmaken met een 14 mm steeksleutel of een 8 mm zeskantsleutel.
Zorg ervoor dat je deze uitrusting in je reparatiekit hebt zodat je het wiel in alle omstandigheden kunt verwijderen.
Hier zijn onze aanbevelingen om alles uit je accu te halen en het bereik ervan te optimaliseren:
Elektrische ondersteuning
We herinneren je eraan dat dit een fiets met elektrische trapondersteuning is en dat het dus niet volledig gemotoriseerd is. Je moet dus goed trappen voor de ondersteuning geactiveerd wordt.
Ondersteuning actief tot 25 km/u.
Je verzet beheren
Trapfrequentie tussen 80 en 95 omwentelingen per minuut en je verzet op basis daarvan aanpassen.
Hoe meer je de motor gebruikt, hoe kleiner je bereik zal zijn.
Bandenspanning
Een andere belangrijke factor die je bereik kan verkleinen is je bandenspanning.
Controleer die bandenspanning regelmatig en pas deze indien nodig aan.
De accu moet op de fiets opgeladen worden, deze kan niet van de fiets verwijderd worden. Belangrijk: steek eerst de stekker van de oplader in het stopcontact voordat je de stekker op de fiets aansluit.
De aansluiting van de oplader is voorzien van een klepje. Dit moet de juiste kant op staan om geplaatst te kunnen worden. Forceer het niet, anders kan het apparaat beschadigd raken.
Nee, de accu is niet-verwijderbaar. De accu kan alleen in de werkplaats van je Decathlon-winkel verwijderd worden.
Na 5 uur laden is de accu volledig opgeladen.
Het bereik van je elektrische fiets is afhankelijk van sommige factoren:
- De belasting van de fiets: Het bereik wordt kleiner als je fiets heel zwaar geladen is.
- De route: Als je veel moet klimmen, is je bereik kleiner
- De bandenspanning: De accu gaat langer mee bij een bandendruk tussen 3 en 3,5 bar.
- De buitentemperatuur: Het bereik zal kleiner zijn bij koud weer.
- De gebruikte ondersteuningsstand: We raden je aan een lagere ondersteuningsstand te kiezen bij een laag accuniveau.
- De manier waarop je de accu oplaadt en opbergt
Gemiddeld bedraagt het bereik van de accu:
100 km in modus 1
70 km in modus 2
40 km in modus 3
Als je het bereik van je fiets wilt vergroten, kun je een extra 216Wh-accu toevoegen bij de bidonhouder op het frame (range extender).
Je kunt het accuniveau op 2 manieren achterhalen:
1. De meter geeft het accuniveau in % aan, net als het resterende bereik in km (op basis van de gekozen ondersteuningsmodus).
Verwar dit niet met het accuniveau van de meter zelf!
2. De knop op de horizontale buis geeft met een kleurcode het accuniveau weer:
- wit: >75%
- groen: 50%-75%
- oranje: 25%-50%
- rood: 15%-25%
- rood knipperlicht: <15%
Je kunt de accu van de fiets niet zelf vervangen.
Je kunt een extra accu aanschaffen in de werkplaats van Decathlon.
Informeer in de werkplaats naar de beschikbaarheid en de leveringstermijn.
Berg de accu altijd in een koele en droge ruimte (tussen +10°C en +25°C) en uit direct zonlicht op.
Denk eraan om de accu minstens elke drie maanden op te laden (zelfs als je deze niet hebt gebruikt) om diepontlading en de permanente aantasting van het vermogen te voorkomen.
Op de accu krijg je 2 jaar of 500 cycli garantie (1 cyclus is 1x opladen tot 100% + 1x volledig ontladen).
Nee, lithium-ionbatterijen hebben geen geheugeneffect. Je kunt het dus op elk moment opladen.
Het wordt zelfs aanbevolen om voor blijvende optimale prestaties je accu regelmatig op te laden.
Het wordt sterk afgeraden om je accu een hele nacht lang zonder toezicht aangesloten te laten zitten.
Ter info: wanneer de accu volledig vol is, schakelt de oplader uit (het ledlampje van de lader blijft wel branden).
Nee, er is geen dynamo-effect.
Hoewel er systemen bestaan waarbij de accu tijdens het fietsen of remmen oplaadt, is dat rendement zeer laag: je moet tientallen kilometers afleggen om 1 km extra ondersteuning te genereren.
Het gaat om een fiets met elektrische trapondersteuning. Je kunt zeker ook fietsen zonder die ondersteuning. Bovendien kun je dankzij een intern freewheel in de motor fietsen zonder afgeremd te worden.
Breng je versleten accu naar een Decathlon-winkel. Een gespecialiseerde organisatie zal dan voor de verwerking zorgen.
De accu kan veilig en zonder aantasting van het vermogen tot zes maanden worden opgeborgen, zonder dat je deze moet opladen. Zorg er wel voor dat je de accu voor die lange opslagperiode volledig hebt opgeladen.
De meter gaat niet automatisch aan met de fiets. Om de meter aan te zetten, druk je 2 seconden op de aan-knop van de meter.
Belangrijk! Wanneer je het BC900-scherm voor de eerste keer inschakelt, moet je de meter instellen en koppelen met het systeem van je elektrische fiets. Volg de onderstaande stappen:
- Download de app "Decathlon Connect" op je smartphone
- Ga naar het menu "apparaten" en klik op "toevoegen"
- Kies de "BC900 Series" in de categorie "Fietsmeters" in de lijst met apparaten
- Zet de BC900-fietscomputer aan door 2 seconden op de aan-knop te drukken. Wanneer het scherm "verbinden" verschijnt, druk je opnieuw op de knop OK om te bevestigen en het verbindingsproces met je smartphone te starten.
- Wanneer je die instellingen hebt voltooid, kun je het koppelingsproces met je e-bike starten.
Zorg ervoor dat de elektrische fiets tijdens dit proces is ingeschakeld. Als het koppelen niet lukt, wordt het koppelingsproces telkens opnieuw gestart wanneer de activiteit wordt gestart.
Je kunt de sessie op de meter met de knop OK beëindigen. Druk op het pijltje naar rechts om naar het pictogram "stop" te gaan en bevestig vervolgens met de knop OK. Bevestig je keuze opnieuw om de rit op te slaan.
Als je de rit wilt opslaan in de Decathlon Connect-app, open dan de app op je smartphone en start de synchronisatie terwijl je de meter ingeschakeld houdt en naast de smartphone houdt.
De E-GRVL AF X35 beschikt over een "ANT + LEV"-verbinding waarmee je je fiets met andere meters/gps-toestellen van andere fabrikanten (Garmin, Hammerhead, Wahoo, enz.) kunt verbinden. Alle apparaten met ANT + LEV-technologie zijn compatibel met de fiets.
Je kunt externe sensoren zoals hartslagbanden, cadanssensoren of vermogenssensoren aansluiten in het menu instellingen > sensoren.
Alle ANT+- of Bluetooth® Smart-sensoren zijn compatibel, ongeacht het merk van de sensor.
Je kunt elk activiteitsscherm personaliseren (de pagina's van de meter die je tijdens het rijden ziet). Op elke pagina kun je de volgende zaken kiezen:
- het aantal velden (waarden): tussen 1 en 5 (de grootte past zich automatisch aan, dus als je grotere getallen wilt, moet je niet te veel waarden per pagina hebben)
- het type waarde voor elk veld
- het aantal pagina's (tot 9 pagina's)
Deze instellingen kunnen aangepast worden op de meter of in de Decathlon Connect-app.
Om de schermen te configureren met de Decathlon Connect-app:
- Zet je BC900-fietscomputer aan
- Ga naar het menu Apparaten in de app Decathlon Connect, kies de BC900 en vervolgens Configuratie.
- Wacht tot de controle van de huidige schermconfiguratie verschijnt.
- Je kunt nu schermen toevoegen of verwijderen, het aantal functies kiezen dat op elk scherm moet worden weergegeven en de informatie selecteren die in elk veld moet worden weergegeven.
- Druk op Opslaan om de nieuwe configuratie naar de fietscomputer te versturen (de fietscomputer moet aan staan).
- Wacht tot de configuratie toegepast wordt.
Normaal gesproken heb je je meter al verbonden met je smartphone wanneer je deze voor het eerst opstart. Zo niet, volg dan de volgende stappen:
- Download de app "Decathlon Connect" op je smartphone
- Ga naar het menu "apparaten" en druk op "toevoegen"
- Kies de "BC900 Series" in de categorie "Fietsmeters" in de lijst met apparaten
- Ga op je BC900-gps-meter naar het menu instellen > verbinden
- Volg de instructies op je smartphone om naar je fiets te zoeken en de verbindingscode in te vullen (vergeet niet Bluetooth op je smartphone te activeren!)
De fiets is uitgerust met een elektrisch systeem van het merk Mahle (accu, motor, controller).
Mahle heeft zijn eigen app ontwikkeld waarmee je je fiets via Bluetooth met je telefoon kunt verbinden.
Deze app, die niet essentieel is voor het gebruik van de fiets, biedt een aantal interessante functies om je ervaring te verbeteren:
- bereik van de accu
- geschiedenis van ritten
- personalisatie van het motorgedrag (gebruiksprofiel of handmatige personalisatie)
- informatie en status van de fiets
- alarmen en meldingen
- instructiefilmpjes
Om de Mahle-app te downloaden, voer je Mahle My Smart Bike in de appstore van je telefoon in.
Zodra de app gedownload is, maak je een verbindingsprofiel aan en koppel je de fiets via Bluetooth door de instructies te volgen.
Je fiets onderhouden is essentieel om de levensduur te verlengen. En dat begint met een regelmatige schoonmaakbeurt van je fiets, frame en transmissie.
Stap 1
Breng een ontvettend product aan op je transmissie. Leg een doek over je remschijven om te voorkomen dat de ontvetter op de remschijven terechtkomt.
Stap 2
Maak je transmissie schoon met een borstel. Breng een geschikt reinigingsmiddel aan op je frame.
Zorg ervoor dat je geen gevoelige elektronische punten raakt, zoals: de aansluiting voor de accu, de activeringsknop, de BC900-meterinterface.
Stap 3
Ik droog mijn fiets en smeer mijn transmissie.
De band is het enige element dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk dat je een goede grip behoudt. Daarom is het belangrijk om het juiste type band te selecteren en de bandenspanning op basis van je keuze aan te passen.
Op een fiets met elektrische trapondersteuning heeft de band ook invloed op je bereik. De keuze is daarom uiterst belangrijk.
Ontdek onze tips via deze link:
Om je zadel optimaal te kunnen afstellen moet je het natuurlijk ook correct vastzetten. Een slecht vastgemaakte zadelpen kan naar beneden schuiven tijdens het fietsen.
Als je de zadelpen daarentegen te strak vastmaakt, maak je de pen kapot en beschadig je je fiets.
Je kunt je zadelpen het best vastmaken met een momentsleutel. Het aanbevolen koppel bedraagt 6 tot 7 Nm.
Opgelet: overschrijd de maximumhoogte die op de zadelpen is aangegeven niet.
De ketting is een belangrijk element van de transmissie van je fiets. Er zijn meerdere tekenen die aangeven dat het tijd is om je ketting te vervangen:
- De ketting verspringt,
- De ketting heeft al meer dan 5000 kilometer afgelegd,
- Schakelen gaat moeizaam.
Om meer te weten te komen, lees je ons artikel:
Er zijn meerdere tekenen die aangeven dat het nodig is om je remblokken te vervangen:
- Je E-EDR reageert niet meer zo snel als toen je je het kocht en je mist grip,
- Je hoort een abnormaal geluid als je plotseling remt,
- De dikte van het slijtmateriaal is kleiner dan 0,5 mm.
Ondanks het feit dat remschijven ontworpen zijn om de remblokken te laten slijten in plaats van de schijf, zal de schijf toch altijd wat slijten als gevolg van het gebruik.
Het kan gevaarlijk zijn om met versleten remschijven te rijden; het kan breken bij plotseling en hard remmen.
De maximale slijtwaarde voor een remschijf bedraagt ongeveer 10% van zijn oorspronkelijke dikte. We raden je aan om het te vervangen als het zo versleten is.
Om ervoor te zorgen dat je frame zo lang mogelijk meegaat, moet je niet vergeten om je lagers en de schurende delen van je E-EDR regelmatig te smeren. Let zeker op de volgende onderdelen:
- Trapas,
- Balhoofdbuis,
- Wiellagers,
- Zadelpen.
Ontvetters, smeermiddelen...
Kettingen, cassette, pedalen
Remblokken, remschijven, remkabels...
Banden, binnenbanden, bandenplakkers...
Ontdek je E-EDR in meer detail.
Een fiets met elektrische trapondersteuning biedt heel wat voordelen ten opzichte van een klassieke fiets. Hier noemen we enkele belangrijke punten.
Besturing
Het toevoegen van een accu aan het frame verandert de manier waarop de fiets zich gedraagt in vergelijking met een klassieke fiets.
Als dit type fiets nieuw voor je is, raden we je aan voorzichtig te zijn tijdens de eerste paar ritten, vooral in afdalingen.
Versnellen
Bij het starten van je E-EDR kun je verrast worden door de versnellende fiets.
Daarom raden we je altijd aan om in de laagste ondersteuningsmodus te starten. Je kunt die modi personaliseren via de Mahle-app.
Achterwiel demonteren
Aangezien het achterwiel het wiel is dat wordt aangedreven door de trapondersteuning, verschilt de demontage van die van een klassiek wiel.
Om het wiel te verwijderen, maak je eerst de voedingskabel los linksonder op het frame.
Controleer je aansluitingen
Om stroom te leveren en het wiel te kunnen demonteren, heeft de E-EDR een stroomkabel rechtsonder.
Zorg ervoor dat je een opgeladen accu hebt
Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je accupercentage hoog genoeg is om je trapondersteuning in te schakelen. Laad de accu regelmatig op.
Neem contact op met de dichtstbijzijnde werkplaats
Als deze twee tips geen oplossing bieden, raden we je aan contact op te nemen met de dichtstbijzijnde werkplaats.
De nieuwe accu wordt in stand-bymodus opgeslagen om deze niet te verslijten.
De eerste keer dat je de accu gebruikt, moet je die aansluiten op de oplader en op een stopcontact om de accu uit de stand-bymodus te halen, als de winkel dat nog niet heeft gedaan.
Als de accu nog steeds niet wil inschakelen, neem dan contact met ons op via het contactformulier of bezoek een Decathlon-werkplaats.
1. Controleer of er geen vuilresten het laden belemmeren
De connectoren van de lader en de accu moeten schoon zijn en er mogen geen vuilresten zijn die het contact tussen de lader en de accu verhinderen.
2. Controleer de aansluiting: - Accu - Lader - Stroomnet
Controleer of je wel de lader gebruikt die je bij Decathlon hebt gekregen
Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.
Het duurt 5 uur om een volledig lege accu op te laden.
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het contactformulier, of ga even langs bij de werkplaats van je Decathlon-winkel.
1. Zorg ervoor dat je je fiets goed gebruikt en opbergt
Het bereik van je e-bike hangt van een aantal factoren af:
- De belasting van je fiets: Het bereik wordt kleiner als je fiets heel zwaar geladen is.
- De route: Het bereik is kleiner als je veel bergop moet rijden.
- De bandenspanning: De accu gaat langer mee bij een bandendruk tussen 1,5 en 3,5 bar.
- De buitentemperatuur: Bij koud weer kan je minder kilometers maken (soms tot wel 50% minder).
- De gebruikte ondersteuningsstand: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag accupeil.
- De trapkracht: Hoe harder je trapt, hoe verder je komt.
Een elektrische fiets blijft in de eerste plaats een fiets. Je moet de versnellingen dus aanpassen aan het terrein.
2. Een oudere accu kan aan vermogen verliezen
Het bereik van die accu zal dus kleiner zijn. Loop gerust binnen in een Decathlon-werkplaats om de staat van je accu te laten controleren.
Opgelet, de E-GRVL AFX 35 is een fiets met elektrische trapondersteuning en een cadanssensor.
Als je stopt met trappen, zal de trapondersteuning ook stoppen.
Als je het te zwaar vindt, verhoog dan de ondersteuningsmodus.
Verder is het ook normaal dat de trapondersteuning stopt als je sneller dan 25 km/u rijdt. Het gaat hier niet om een defect.
Krijg je desondanks toch geen elektrische trapondersteuning of verloopt de ondersteuning schokkerig, volg dan deze instructies:
1. Controleer het accuniveau
2. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de elektrische trapondersteuning opnieuw inschakelt.
3. Kies een ondersteuningsmodus die niet nul is
Als ondersteuningsmodus '0' wordt weergeven, is het normaal dat je geen trapondersteuning krijgt.
Kies een ondersteuningsmodus, 1, 2 of 3.
Zodra je een modus hebt gekozen, begin je te trappen. Duw goed op de pedalen.
Verhoog de ondersteuningsmodus (3 is de krachtigste) wanneer je merkt dat je zelf te veel kracht moet leveren om trapondersteuning te krijgen.
Als de elektrische trapondersteuning desondanks nog steeds niet werkt, neem dan contact met ons op of bezoek een van de Decathlon-winkels.
Om te weten om welke fout het gaat, raadpleeg je de lijst met foutcodes in de handleiding.
Zijn je pedalen stuk? Wil je deze vervangen door klikpedalen? Volg ons advies.
Let op: de schroefdraad van de linkerpedaal zit omgekeerd, je schroeft die pedaal dus tegen de klok in vast. De rechterpedaal heeft een normale schroefdraad.
Gebruik het juiste materiaal om je pedalen te demonteren, je zult wat kracht moeten zetten.
Als je vaststelt dat je remmen het niet meer goed doen, heb je verschillende mogelijkheden om dat op te lossen:
- Maak de remschijf schoon met een ontvettend middel .
- Controleer de remblokken op slijtage.
- Controleer of de kabel nog goed gespannen is.
Als je remblokken versleten zijn, moet je ze vervangen. Je kunt dit instructiefilmpje volgen.
Als je remschijf lawaai maakt, kun je het volgende doen:
- Kijk na of je wiel goed gecentreerd staat. Maak je wiel daarvoor los en zet het weer vast.
- Kijk na of je remhoef goed afgesteld is.
- Controleer de remblokken op slijtage.
- Controleer de spanning van je remkabels.
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, kan het zijn dat je je derailleurkabels en -buitenkabels moet vervangen.
Aangezien je elektrische derailleurs op deze E-EDR hebt, moet je ervoor zorgen dat de batterijen niet leeg zijn.
Daarvoor kun je dit instructiefilmpje volgen:
Als je niet meer goed kan schakelen, controleer je:
- De slijtage van je transmissie.
- De spanning van de kabels.
Als het probleem niet aan deze punten te wijten is, moet je je derailleur afstellen.
Werkt je transmissie niet meer normaal en is je derailleurpad verbogen?
Dan kun je die vervangen met behulp van dit instructiefilmpje.
Je kunt snel zien of je cassette versleten is door de tanden te controleren. Als de ketting verspringt of de cassette meer dan 10.000 kilometer heeft afgelegd, is het tijd om hem te vervangen:
Volg ons instructiefilmpje om te zien hoe je dit doet:
Als je accu het begeeft, kun je deze vervangen. Er zijn echter verschillende stappen nodig voordat deze actie kan worden uitgevoerd:
- Demonteer de vork,
- Verwijder de pedalen en de trapas.
Voor werkzaamheden aan de accu adviseren we je contact op te nemen met de dichtstbijzijnde werkplaats.
Ontdek alle reserveonderdelen van je E-EDR.
Is je probleem niet opgelost? Neem contact op met onze fietsexpert voor hulp.