Je stadsfiets monteren
In deze video laten we je zien hoe je je nieuwe DECATHLON ELOPS-stadsfiets monteert en afstelt
REF: 8526892, 8526895, 8664453, 8664454
2021
Referentie 8526892, 8526895, 8664453, 8664454
Deze fiets werd ontwikkeld om je dagelijkse ritten in de stad en op de weg een boost te geven. Hij is perfect voor lange of heuvelachtige ritten.
Een fiets voor dagelijks gebruik met een accu die lang meegaat.
In deze video laten we je zien hoe je je nieuwe DECATHLON ELOPS-stadsfiets monteert en afstelt
Praktische adviezen:
Ja. De ELD 500 is een fiets met elektrische ondersteuning.
Deze ondersteuning wordt alleen geactiveerd als de gebruiker trapt (een gemotoriseerd systeem zonder trappen wordt beschouwd als een bromfiets, met gebruiksbeperkingen en veel strengere veiligheidsregels).
Een koppelsensor in de motoreenheid geeft informatie over de trapkracht door aan de boordcomputer van de fiets, die vervolgens de motor activeert.
Deze sensor meet de trapkracht van de gebruiker en geeft ondersteuning die evenredig is met de kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend. Dit betekent dat hoe meer kracht je uitoefent op de pedalen, hoe meer elektrische ondersteuning wordt geboden, wat resulteert in een soepele trapbeweging zonder schokken.
De mate van ondersteuning die wordt geboden kan ook worden aangepast door een ondersteuningsmodus te kiezen (1, 2 of 3).
De fietser moet meer trapkracht uitoefenen in modus 1 dan in modus 3 om dezelfde ondersteunde snelheid te bereiken.
We raden aan modus 3 te gebruiken als je bergop rijdt, omdat je trapkracht minder zal zijn bij het klimmen.
De aanbevolen spanning is 5 bar.
Als je iets comfortabeler wilt rijden, kun je de druk verlagen tot 4,5 bar.
Wil je meer prestaties? Verhoog de druk dan tot 5,5 bar.
Als je versnellingen niet goed schakelen, kan dat aan verschillende factoren liggen:
1- Heb je je fiets al naar een winkel gebracht voor de gratis eerste controle? Als je een fiets bij Decathlon koopt, krijg je de eerste 6 maanden na aankoop een gratis controle. We controleren dan ook of de versnellingen goed werken. Maak dus gebruik van deze service!
2- Je versnellingskabels en/of kabelmantels zijn oud of versleten .Je moet de kabel en/of de kabelmantel vervangen als ze beschadigd zijn.
3- De derailleur moet afgesteld worden. Gebruik de bovenste (L) en onderste (H) schroeven om het schakelen af te stellen, vooral als je ketting de neiging heeft om een tandwieltje achteraan over te slaan.
Als deze afstellingen het probleem niet oplossen, ga dan naar je plaatselijke Decathlon-werkplaats voor een grondiger onderzoek.
Als je je fiets net hebt gekocht, zijn de remblokjes en remschijven gloednieuw en daarom werken de remmen aanvankelijk nog niet optimaal. Een krachtige, langdurige remactie (bijvoorbeeld tijdens een afdaling) met remmen die nog nooit zijn gebruikt, kan ervoor zorgen dat de remblokjes oververhit raken en "verglazen".
Om ervoor te zorgen dat je remmen goed presteren, raden we je aan om ze in te remmen. Doe dit door ongeveer 10 keer te remmen met elke rem. Gebruik voor elke remactie één rem om de fiets af te remmen van ongeveer 25 km/u tot 5 km/u zonder het wiel volledig te blokkeren.
Als je een dun, glanzend laagje op de bovenkant van je remblokjes ziet, betekent dit waarschijnlijk dat ze verglaasd zijn. Om te voorkomen dat je ze weg moet gooien, kun je de remblokjes ontglazen door ze licht op te schuren met wat relatief fijn schuurpapier (P120). Vergeet niet om handschoenen en een masker te dragen als je je remblokken schuurt. Monteer je remblokken daarna gewoon opnieuw en rem ze opnieuw in.
De wandelmodus is een soort elektrische ondersteuning die je helpt om je fiets moeiteloos voort te duwen terwijl je ernaast loopt.
Dat kan erg handig zijn, bijvoorbeeld wanneer je je fiets uit een fietsenstalling met een helling haalt.
Switch naar ondersteuningsmodus 1, 2 of 3 en houd de "+" knop ingedrukt om de wandelmodus te activeren en te gebruiken.
Laat de knop los om de wandelmodus uit te zetten en de fiets te stoppen.
Gebruik de wandelmodus nooit terwijl je rijdt, want dit kan de motor beschadigen.
Om de eenheid op de display te wijzigen (tussen km/u en mijl/u), houd je de "LICHT"-knop ingedrukt.
Het "instellingenmenu" (SET) verschijnt dan.
Je kunt nu kiezen tussen km en mijl.
Om het "instellingenmenu" te verlaten, druk je nogmaals op de "LICHT"-knop.
Je kunt kiezen welke ritinformatie je wilt weergeven door op de "AAN/UIT"-knop te drukken.
Je kunt dan kiezen tussen:
- TRIP = gedeeltelijke afstand (reset deze naar nul door de min-knop ingedrukt te houden)
- ODO = totaal afgelegde afstand
- TRIP to GO = geschatte resterende afstand op basis van de accucapaciteit en de gebruikte modus.
De accu is ontworpen om te worden gebruikt als het regent, maar deze mag niet worden ondergedompeld in water of worden schoongespoten met een hogedrukreiniger.
Hetzelfde geldt voor de display en de andere onderdelen en elektrische kabels.
Toch raden we aan om je fiets zoveel mogelijk te beschutten als je er niet op rijdt.
De fiets schakelt zichzelf na een paar minuten automatisch uit als hij niet wordt gebruikt.
Je vindt een lijst met veelgestelde vragen in de rubriek "Heb je een probleem?". Hiermee kun je eventuele problemen met je elektrische fiets ELD 500 zelf oplossen.
Je kunt ook ons hulpformulier gebruiken om contact op te nemen met een van onze gespecialiseerde technici. Die zullen graag je vragen beantwoorden en je helpen eventuele problemen op te lossen.
Je kunt ook naar een van onze Decathlon-werkplaatsen gaan, waar onze fietsexperts je fiets onder de loep zullen nemen.
Hier vind je alle informatie die je nodig hebt over hoe het scherm werkt:
De 2A-lader laadt de accu volledig op in 7 uur.
De actieradius van je elektrische fiets is afhankelijk van een aantal factoren:
> DE BELASTING VAN DE FIETS: de actieradius wordt kleiner als de fiets te veel gewicht draagt.
> DE ROUTE: de actieradius wordt kleiner door beklimmingen.
> DE BANDENSPANNING: de accuduur is beter bij een bandenspanning tussen 3,5 en 5,5 bar.
> DE BUITENTEMPERATUUR: de actieradius is kleiner bij kouder weer.
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: we raden aan om de ondersteuningsmodus te verlagen als de accu bijna leeg is.
> JE TRAPFREQUENTIE: je moet trappen om vooruit te komen..
Een e-bike is nog steeds een fiets, dus je moet de juiste versnelling kiezen die past bij je rit (bijv. versnelling 1 op steile hellingen, versnelling 7 op vlak terrein).
> VOLG DE INSTRUCTIES VOOR HET OPLADEN EN OPBERGEN VAN JE ACCU: de ELD 500 heeft een gemiddelde actieradius van 60 tot 115 km.
Volg de instructies om ervoor te zorgen dat je elektrische fiets zijn volledige actieradius haalt.
Je kunt een nieuwe accu kopen bij je plaatselijke Decathlon-werkplaats.
Neem contact op met je werkplaats om te vragen of ze je accu op voorraad hebben en hoelang het duurt voordat je die ontvangt.
Als je accu versleten is, breng je deze naar je plaatselijke Decathlon-winkel, die de accu naar een gespecialiseerd bedrijf stuurt.
Je moet je accu op een koele (tussen 10°C en 25°C) en droge plaats bewaren, buiten direct zonlicht.
Om diepontlading te voorkomen, waardoor de accu defect kan raken, moet je de accu niet opbergen als deze leeg is (1 knipperende led).
Je moet de accu (zelfs als je deze niet gebruikt) ten minste eenmaal per drie maanden opladen om diepontlading en capaciteitsverlies van de accu te voorkomen.
Als je de accu niet regelmatig kunt opladen, zet deze dan in de stand-bymodus.
De garantie op je accu is 2 jaar of 500 laadcycli (1 cyclus = 1 volledige lading + 1 volledige ontlading).
Nee. Lithium-ionbatterijen hebben geen geheugeneffect en kunnen dus op elk moment opgeladen worden.
We raden aan om je accu regelmatig op te laden zodat deze goed blijft werken.
We raden ten zeerste af om de accu aangesloten te laten wanneer deze onbeheerd is, bijvoorbeeld 's nachts.
Ter informatie: zodra de accu volledig is opgeladen, schakelt de oplader zichzelf automatisch uit (de led-indicator op de oplader blijft branden).
Nee, deze heeft geen dynamo.
Sommige systemen laden de accu op terwijl je rijdt of remt, maar dit wekt niet veel stroom op. Je moet tientallen kilometers rijden om 1 km extra vermogen op te wekken.
Dit is een fiets met elektrische ondersteuning, dus het is perfect mogelijk om zonder deze ondersteuning te fietsen.
Natuurlijk zal het extra gewicht van het motorsysteem het trappen iets zwaarder maken.
Heb je een probleem met je fiets? Je vindt onze FAQ hier.
Nieuwe accu's worden zorgvuldig bewaard, zodat ze niet leeglopen voor het eerste gebruik.
De eerste keer dat je je fiets gebruikt, moet je de accu aansluiten op de oplader en deze in het stopcontact steken om de accu "te wekken", tenzij de winkel dat al gedaan heeft.
Als het probleem aanhoudt en de accu nog steeds niet aangaat, dien dan een assistentieverzoek in of ga naar een Decathlon-werkplaats.
Je kunt een kopie van je sleutel laten maken door een slotenmaker.
Als je beide sleutels van je fiets kwijt bent, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om het slot van je fiets te laten vervangen.
Je krijgt dan twee nieuwe sleutels bij het slot.
1. Controleer of er geen vuil in de weg zit van de aansluiting
De connectoren van de acculader moeten schoon zijn en er mag geen vuil zijn dat het contact tussen de accu en de connector verhindert.
2. Controleer de aansluiting van de accu > lader > stopcontact
> Controleer of de lader die je gebruikt, de lader is die door Decathlon werd meegeleverd
> Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.
Een volledig lege accu heeft 7 uur nodig om volledig op te laden.
3. Een van de ledlampjes op de accu kan defect zijn.
Breng je fiets naar een Decathlon-werkplaats voor reparatie.
Als het probleem aanhoudt, neem dan contact met ons op via het contactformulier, of ga naar een Decathlon-werkplaats.
1. Zorg ervoor dat je de accu gebruikt en bewaart zoals aanbevolen
De accuduur van je ELD 500 is afhankelijk van verschillende factoren:
> DE BELASTING VAN DE FIETS: de actieradius wordt kleiner als de fiets te zwaar geladen is.
> DE ROUTE: de actieradius wordt kleiner door beklimmingen.
> DE BANDENSPANNING: de accuduur is beter bij een bandenspanning tussen 3,5 en 4,5 bar.
> DE BUITENTEMPERATUUR: de actieradius is kleiner bij kouder weer (tot 50%).
> DE ONDERSTEUNINGSMODUS: we raden aan om de ondersteuningsmodus te verlagen als de accu bijna leeg is.
> JE TRAPFREQUENTIE:je moet trappen om vooruit te komen.
Een e-bike is nog steeds een fiets, dus je moet de juiste versnelling kiezen die past bij je rit (bijv. versnelling 1 op steile hellingen, versnelling 7 op vlak terrein).
2. Een oude accu kan wat minder goed presteren
De accuduur zal dan korter zijn. Ga naar je Decathlon-werkplaats om je accu te laten controleren.
Opmerking: de ELD 500 is een fiets met elektrische ondersteuning die geactiveerd wordt door een koppelsensor.
Dit betekent dat als je geen kracht meer uitoefent op de pedalen en gewoon je voeten erop laat rusten terwijl ze draaien, de elektrische ondersteuning wordt uitgeschakeld.
Als je het trappen te moeilijk vindt, stel de fiets dan in op een hogere ondersteuningsmodus en schakel naar een lagere (en dus gemakkelijkere) versnelling.
De elektrische ondersteuning wordt automatisch uitgeschakeld zodra de fiets een snelheid van 25 km/u bereikt; dit is geen storing.
Als je elektrische ondersteuning nog steeds niet aangaat, schokt of uitvalt, volg dan deze stappen:
1. Controleer of de accu is opgeladen
Je kunt het accuniveau controleren door op de aan/uit-knop van de accu te drukken.
Als het eerste ledlampje knippert of als er geen enkel lampje brandt, dan is de accu leeg. Sluit de accu aan op de oplader en steek deze in een stopcontact om de accu op te laden.
2. Controleer of de accu schoon, goed bevestigd en vergrendeld is
> Controleer of de connectoren en de houder van de accu schoon en in goede staat zijn.
> De accu moet volledig in de houder zijn geduwd
Wanneer je de accu in de houder plaatst, hoor je een "klik" om aan te geven dat de accu goed zit
Je moet de accu vervolgens vergrendelen en de sleutel uit het slot halen.
3. Laat het systeem afkoelen.
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het elektrische systeem oververhit raken. Laat de fiets afkoelen door de elektrische ondersteuning enkele minuten niet te gebruiken voordat je hem opnieuw start.
4. Zet de display aan door op de AAN/UIT-knop te drukken.
Zet de display aan door op de AAN/UIT-knop te drukken totdat het scherm oplicht.
5. Selecteer een andere ondersteuningsmodus dan 0.
Als de modus op het scherm 0 is, levert de motor geen elektrische ondersteuning.
Selecteer ondersteuningsmodus 1, 2 of 3.
Als je een modus hebt geselecteerd, begin dan hard te trappen.
Selecteer een hogere ondersteuningsmodus (3 is de hoogste) als de trapkracht die nodig is om de elektrische ondersteuning in te schakelen te zwaar voor je is.
Als de elektrische ondersteuning nog steeds niet werkt, neem dan contact met ons op of breng je fiets naar een Decathlon-werkplaats.
1. Controleer of de accu is opgeladen.
Je kunt het accuniveau controleren door op de aan/uit-knop van de accu te drukken.
Als het eerste ledlampje knippert of als er geen enkel lampje brandt, dan is de accu leeg. Sluit de accu aan op de oplader en steek deze in een stopcontact om de accu op te laden.
2. Controleer of de accu schoon, goed bevestigd en vergrendeld is
> Controleer of de connectoren en de houder van de accu schoon en in goede staat zijn.
> De accu moet helemaal in de houder worden geduwd
Wanneer je de accu in de houder duwt, hoor je een klik om aan te geven dat de accu goed zit.
Draai de accu vervolgens vast (een accu die niet is vastgedraaid, kan nog steeds bewegen in de behuizing en losraken wanneer de fiets over een flinke hobbel rijdt)
3. Controleer of de console goed aangesloten is.
> Duw de neopreen kabelmantel die uit de console komt een stukje naar beneden om de connector bloot te leggen.
> Draai de twee knoppen los en trek eraan om de console los te koppelen van de connectorkabel.
> Controleer of de elektronische printplaatjes niet verbogen zijn.
> Sluit de console opnieuw aan en let daarbij op de juiste richting van de connectoren om te vermijden dat het printplaatje buigt.
Gebruik de twee pijlen die aan weerszijden van de connectoren zijn gegraveerd om de richting te controleren.
De twee pijlen moeten naar elkaar gericht zijn voordat je de connector erin steekt.
> Zodra de connectors volledig zijn aangesloten, vergrendel je de verbinding op zijn plaats door aan de knoppen te draaien totdat de pakking licht wordt samengedrukt en vervormd.
4. Laat het systeem afkoelen.
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het elektrische systeem oververhit raken.
Laat de fiets afkoelen door de elektrische ondersteuning enkele minuten niet te gebruiken voordat je hem opnieuw start.
5. Zet de display aan door op de AAN/UIT-knop te duwen.
Zet de display aan door op de AAN/UIT-knop te duwen.
Als de display nog steeds niet aangaat, neem dan contact met ons op via deze website of ga naar de dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om je fiets te laten repareren.
Het is belangrijk dat de accu volledig vergrendeld is, vooral als je rijdt!
Het slot is niet alleen bedoeld om diefstal te voorkomen, maar ook om de accu op zijn plaats te houden, zelfs als de fiets schokken krijgt (bijv. als je over een hobbel of stoeprand rijdt). Het slot voorkomt dat de accu verschuift en ontkoppeld geraakt.
Controleer of de accu volledig in de houder is geschoven en is vergrendeld.
Controleer of de accu helemaal in de houder is geduwd en vergeet niet om deze voor elk gebruik te vergrendelen.
Als de accu niet volledig naar binnen is geduwd of als deze tijdens het gebruik heen en weer schudt (omdat deze niet is vergrendeld), zal de accu niet goed gekoppeld blijven met de rest van het systeem.
Gegevens zoals het oplaadniveau worden dan niet nauwkeurig doorgegeven.
> Het eerste ledlampje knippert: de accu is bijna leeg en moet worden opgeladen. Sluit de accu aan op de oplader en steek deze in een stopcontact om de accu op te laden.
> Het tweede ledlampje knippert: de accu staat in een beveiligingsmodus voor "onderspanning" als gevolg van verkeerd gebruik of van een lange periode zonder opladen. Sluit de accu aan op de oplader en steek deze in een stopcontact om de accu op te laden en de beveiligingsmodus uit te schakelen.
> Als er nog een ledlampje knippert of als er meerdere ledjes knipperen, dan is de accu defect. Breng je accu naar een Decathlon-werkplaats om deze volledig te laten testen.
FOUT 10 of 12: ONDERSPANNING
Laad de accu op.
Als de fout zich blijft voordoen, ga dan naar de dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om de accu te laten nakijken.
FOUT 11: DE ACCUSPANNING IS TE HOOG
Zet de fiets uit en laat het elektrische systeem rusten. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, ga dan naar de dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om de accu te laten nakijken.
FOUT 20 of 24: STROOMFOUT
Zet je fiets uit en laat het elektrische systeem rusten. Laad de accu op als het accuniveau laag is. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 21 of 23: FOUT TEMPERATUURSENSOR
Zet je fiets uit en laat het elektrische systeem rusten. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 25: FOUT MOTORVERMOGEN
Zet je fiets uit en laat het elektrische systeem rusten. Laad de accu op als het accuniveau laag is. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 26 of 30: START- EN WANDELMODUSFOUT
Zet je fiets uit en laat het systeem rusten. Laad de accu op als het accuniveau laag is. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 31: WANNEER DE "AAN-"-KNOP TE LANG INGEDRUKT WERD OM DE FIETS IN TE SCHAKELEN
Laat de "AAN"-knop los zodra het scherm aangaat.
FOUT 40 of 41: MOTORSPANNING TE HOOG
Er wordt te veel trekkracht op de motor uitgeoefend.
Laat de motor rusten door de fiets te stoppen of de elektrische ondersteuning minder te gebruiken (minder krachtig trappen en een lichtere elektrische ondersteuningsmodus selecteren) en laad de accu op.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 42 of 43: STORING MOTORFUNCTIE
Zet de fiets aan en controleer of de motor goed is aangesloten op de achtervork.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 44: DE MOTOR IS OVERVERHIT
Er wordt te veel trekkracht op de motor uitgeoefend.
Laat de motor afkoelen door de fiets te stoppen of de elektrische ondersteuning minder te gebruiken (minder krachtig trappen en een lichtere elektrische ondersteuningsmodus selecteren).
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 45: FOUTCODE GECORRIGEERD TIJDENS GEBRUIK
Zet je fiets uit en daarna weer aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 46: MOTOR GAAT NIET AAN ONDANKS DE OP DE PEDALEN UITGEOEFENDE KRACHT
Zet de fiets uit en controleer of de accu goed geplaatst is. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 60: COMMUNICATIEFOUT TUSSEN ACCU EN MOTOR
Zet je fiets uit. Controleer of de accu goed is geplaatst en of het scherm goed is aangesloten op het stuur. Zet de fiets opnieuw aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 70, 71, 72 of 73: FOUT MET KOPPELSENSOR
Zet de fiets uit en weer aan en zorg ervoor dat je niet met je voet op een van beide pedalen staat als het scherm aangaat.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 80, 82 of 83: FOUT IN MOTORPROGRAMMA OF INSTELLINGEN
Zet de fiets uit en daarna weer aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 81: ONBEKENDE SNELHEID
Controleer de positie van de magneet van de snelheidssensor op de spaak van het achterwiel. De magneet moet gepositioneerd zijn zoals getoond wordt op de foto.
FOUT 200, 201 of 202: HET KOPPELSENSORVOLTAGE IS TE HOOG OF DE TRAPSENSOR GEEFT EEN FOUTMELDING
Zet de fiets uit en daarna weer aan.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
FOUT 204: STORING MOTORFUNCTIE
Zet de fiets aan en controleer of de motor goed is aangesloten op de achtervork.
Als de fout zich blijft voordoen, breng je fiets dan naar een Decathlon-werkplaats voor een volledige check-up.
Regelmatig onderhoud is belangrijk als je wilt dat je fiets zo lang mogelijk efficiënt blijft werken. Dus hebben we enkele onderhoudsadviezen op een rijtje gezet om je te helpen..
1. Zorg er voor elke rit voor dat je banden tussen de 3,5 en 5 bar zijn opgepompt.
2. Reinig en smeer de transmissie van je fiets.
3. Controleer regelmatig de slijtage van de remblokken en de banden.
4. Maak je fiets regelmatig schoon volgens de handleiding
Onderdelen voor je ELD 500 - HOOG EN LAAG FRAME vind je in onze Decathlon-werkplaatsen en op onze website..
BTWIN biedt levenslange garantie op het frame, de vork, het stuur en de stuurpen op voorwaarde dat de fiets onder normale omstandigheden wordt gebruikt. Alle andere onderdelen (accu, elektrische en mechanische componenten met uitzondering van slijtonderdelen) en werkuren hebben een garantie van 2 jaar te rekenen vanaf de aankoopdatum.