RACEFIETS VAN RYSEL EASY VOOR DAMES (2021)

REF: 8678288, 8602202, 8602203

RACEFIETS VAN RYSEL EASY VOOR DAMES 

2021

Welkom bij de servicefiche voor je VAN RYSEL EASY VOOR DAMES. Deze racefiets voor beginners zorgt voor comfort met zijn aluminium frame en stalen vork. Dankzij de dubbele remgrepen en het eenvoudige schakelen kan je met deze fiets vol vertrouwen beginnen met fietsen.

1/ Montage

Moet je je fiets monteren? Bekijk ons instructiefilmpje. 

Wees voorzichtig bij het monteren van de stuurpen. De schroeven waarmee het stuur aan de stuurpen vastzit, moeten kruislings worden aangedraaid met een aanhaalmoment van 6 Nm.

Het inremmen van de remblokjes is een absolute vereiste voor je je op de weg begeeft.

In dit filmpje tonen we je hoe het moet:

3 / Onderhoud

Hier vind je alle informatie om je fiets goed te onderhouden

Welk gereedschap heb je nodig?

Je hebt aangepast gereedschap nodig om je fiets goed te kunnen onderhouden.

Wat moet ik doen als ik tijdens het fietsen een krakend geluid hoor?

Het frame en de zadelpen van je fiets zijn gemaakt van carbon dat tijdens het fietsen soms een krakend geluid kan maken. 

Vaak gebeurt dat als je zadelpen niet voldoende is ingevet. 

Haal de zadelpen van je fiets, breng wat montagepasta aan en plaats de pen terug zoals je hem afgesteld hebt.

Hoe moet ik mijn zadelpen aanspannen?

Het is noodzakelijk om je zadel correct vast te draaien om zo goed mogelijk op je zadel te zitten. Als je het te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen. 
Span je het daarentegen te hard aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.


Je kunt het best een dynamometrische sleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. De aanbevolen spanning ligt tussen 6 en 7 newtonmeter.


Let er wel op dat je de aangeduide maximale hoogte op je zadelpen niet overschrijdt.

Hoe moet ik mijn zadelpen aanspannen?
Wanneer moet ik mijn kabels vervangen?

Er is niet echt een specifiek aantal kilometers waarna je de kabels van je fiets absoluut moet vervangen.

Het hangt ervan af hoe vaak je traint of aan wedstrijden deelneemt.

Verder speelt ook je manier van schakelen een rol. Je zult je kabels sneller moeten vervangen als je regelmatig van versnelling verandert en vice versa.

De eerste tekenen van slijtage zijn:

Kan je niet meer zo soepel schakelen?
Ook niet als je de versnellingen opnieuw hebt afgesteld?
Misschien is het dan wel tijd om je kabel te vervangen, voordat ze er tijdens een training of wedstrijd de brui aan geven.

Vervang een kabel of buitenkabel ook als hij begint te rafelen

Wanneer moet ik mijn kabels vervangen? 
Wanneer moet ik mijn remblokjes vervangen?

Je moet je remblokjes vervangen als ze niet meer reageren zoals in het begin, dus als ze minder krachtig remmen.

Als je regelmatig een vreemd geluid hoort als je plotseling moet remmen, zijn je remblokjes mogelijk versleten.

Tot slot kun je ook de resterende dikte van het slijtmateriaal op de remblokjes controleren.
Als die minder dan 0,5 mm bedraagt, vervang je de remblokjes bij voorkeur preventief om geen remkracht te verliezen.

Wanneer moet ik mijn remschijven vervangen?

Hoewel schijfremmen ontworpen zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf altijd slijten bij intensief gebruik.

Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te fietsen; deze kan namelijk breken als je plotseling en intens moet remmen.

De maximale slijtagewaarde van een schijf is ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde.

4 / Reparatie

Je vindt ongetwijfeld het antwoord in de FAQ

Mijn pedalen vervangen

Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? Wij vertellen je hoe het moet.

Vergeet niet dat de schroefdraad van je linkerpedaal in omgekeerde richting staat waardoor je de pedaal tegen de klok in moet aanschroeven. Voor de rechterpedaal staat de schroefdraad wel in de normale richting. 

Gebruik steeds het juiste gereedschap om de pedalen los te maken omdat je best wel wat kracht moet uitoefenen.

Hoe moet ik mijn binnenband vervangen?

In ons instructiefilmpje vertellen we je hoe je een binnenband kunt vervangen als je een lekke band hebt.

Hoe moet ik mijn stuurlint vervangen?

Na verloop van tijd zal het stuurlint verslijten waardoor het aan vervanging toe is.

Mijn fiets remt minder goed

Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:

- Maak de velgen schoon met een ontvetter

- Controleer of je remblokjes niet versleten zijn.

- Controleer of de kabelspanning goed afgesteld is.

Hoe moet ik mijn remblokjes vervangen?

Zijn je remblokjes versleten? Wil je ze vervangen?

In dit filmpje tonen we je hoe het moet:

Mijn schijf maakt geluid

Je schijf maakt geluid:

- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Maak het wiel los en span het opnieuw aan.

- Controleer of de remhoef goed afgesteld is.

- Controleer de slijtage van de remblokjes.

- Controleer de spanning van de remkabels.

Hoe moet ik mijn schijven vervangen?

Klik op de knop hieronder om de oplossing te zien:

Hoe moet ik mijn remkabels en buitenkabels vervangen?

Zijn je remkabels en/of buitenkabels aan vervanging toe? 

Bekijk ons instructiefilmpje: 

Mijn versnellingen verspringen

Als je versnellingen verspringen, moet je het volgende controleren: 

- De slijtage van de transmissie.

- De kabelspanning.

Vervolgens kun je de derailleur afstellen.

Hoe moet ik mijn buitenkabels en derailleurkabel vervangen?

Zijn je derailleurkabels en/of buitenkabels aan vervanging toe? 

Bekijk dit instructiefilmpje:

Mijn derailleurpad is verbogen of gebroken

Een verbogen of gebroken derailleurpad moet worden vervangen.

Hoe moet ik de cassette van mijn fiets vervangen?

Is je transmissie versleten? Wil je het aantal tandwielen van de cassette wijzigen? 

Bekijk ons instructiefilmpje om de cassette van je fiets te vervangen.

Opgelet, de maximale cassettegrootte van deze fiets is 11 - 32.

Hoe moet ik mijn kettingbladen vervangen?

Zijn de kettingbladen van je fiets versleten? Wil je het aantal tanden wijzigen? 

Je kunt de kettingbladen van je fiets eenvoudig vervangen. 

Je hoeft alleen maar de schroeven van de kettingbladen los te draaien met een inbussleutel. 
Vervolgens kun je de nieuwe kettingbladen vastmaken. 

Voor deze fiets heb je kettingbladen van minimaal 34 tanden nodig.

HOE MOET IK MIJN KETTINGBLADEN VERVANGEN?
Hoe moet ik mijn derailleur vervangen?

Volg de aanwijzingen in het filmpje hieronder:

HOE MOET IK MIJN DERAILLEUR VERVANGEN? 

5 / Eigenschappen 

Dames van 1,50 m - 1,64 m: Maat XS
Dames van 1,60 m - 1,71 m: Maat S
Dames van 1,68 m - 1,78 m: Maat M

Frame/vork
Comfortabel model met hoger balhoofd en kortere bovenbuis voor een rechtere houding dan op een klassiek raceframe.
Sloping frame in 6061-aluminium met half ingewerkt balhoofdstel.
Gewicht van het frame in maat M: 1830 gram
Rechte voorvork in staal voor meer comfort en precisie.
De aheadset-balhoofdbuis van 1"1/8 maakt de stuurinrichting robuust en stijf

Remsysteem
Dubbele rempositie:
Remhendels cyclocross Tektro RL 576 op het stuur en
klassieke Microshift SB-R480S-remhendels aangepast aan kleinere handen

Stuur/stuurpen/balhoofdstel
Aluminium stuur B'TWIN SPORT
Breedte van het stuur (as-as): 400 mm
Aluminium stuurpen B'TWIN SPORT
Lengte:
XS: 60 mm
S: 90 mm
M: 90 mm

Transmissie
Transmissie Microshift 8 versnellingen
Derailleur achteraan Microshift RD-M25
Cassette Microshift H081: 11X34 (11-13-15-18-21-24-28-34)
Enkel kettingblad FC BTWIN 40 tanden
Cranks: 170 mm

Wielen/banden
Wielen B'Twin
Banden Hutchinson Nitro 2 700X28
Banden PROTECT 700X25 met reflecterende flanken op de LTD-versie in koraal

Zadel
Comfortzadel voor dames, ontwikkeld door ons vrouwelijke productontwikkelingsteam

Gewicht
10,8 kg in maat XS

6 / Diensten in ons atelier

Je kunt alle hierboven beschreven reparaties zelf uitvoeren of je kunt je fiets ook bij het atelier van je Decathlon-winkel langsbrengen om hem te laten repareren. Meer informatie over de aangeboden diensten in het atelier vind je via de onderstaande link.

7 / Garanties

  • Belofte

    VAN RYSEL geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen, het stuur en de vaste voorvork

    Op alle andere onderdelen krijg je twee jaar garantie.

    Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je racefiets binnen zes maanden na je aankoop.


    De volgende tabel geeft een overzicht van de belangrijkste onderdelen van een fiets, de slijtageverschijnselen die niet onder de garantie vallen en de bijbehorende garantieperiode binnen de Europese gemeenschap.