REF: 8350556
2016
Ontworpen voor sportieve mountainbiketochten.
De Rockrider 520 is uitgerust met 6 essentiële accessoires om te mountainbiken: zo heb je geen dorst en ben je bij pech snel terug op weg.
De ideale bandendruk wordt bepaald door het gewicht van de gebruiker.
Die bandendruk in functie van het gewicht van de gebruiker is de perfecte balans tussen rendement en een binnenband die niet knelt (wat soms tot lekken kan leiden).
Ben je op zoek naar meer grip? Verlaag de druk dan met 10% zonder dat je ooit onder de 2 bar gaat. Houd dan wel rekening met een verhoogd risico op lekken op een oneffen terrein.
Om het volledige potentieel van je remmen te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat je ze op voorhand inremt. Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Je remmen zijn volledig ingeremd als je tien keer per rem geremd hebt. Onder remmen verstaan we een snelle snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.
Je Rockrider 520 kan twee verschillende vorken hebben.
De vork kan als volgt afgesteld worden:
1/ Vork Suntour XCT
Je vork is mogelijk uitgerust met twee voorspanningsknoppen die volledig onafhankelijk van elkaar werken. Schroef de eerste knop volledig aan. Is de spanning nog niet voldoende hoog, gebruik dan de tweede knop. Draai aan het wieltje in wijzerzin om de veerhardheid te verhogen en in tegenwijzerzin om de veerhardheid te verlagen.
2/ Vork B'Twin U-Fit De vork U-Fit is ontworpen om het verstellen van je vork zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.
Als de wielen van je nieuwe fiets voor de eerste keer ronddraaien, moeten verschillende elementen zich nog wat 'zetten'.
Dat is onder meer het geval voor de spaken van je wiel die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de montage.
Normaal gezien zal het wiel niet uitgebalanceerd moeten worden. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets in één van onze Decathlon-ateliers laten nakijken om die lichte afwijking bij te stellen.
Als de remgreep te los zit en te gemakkelijk je stuur raakt, kun je de spanning van de remkabel afstellen. Dat kan je doen met het verstelwieltje aan de remgreep zoals in onderstaande video getoond wordt.
Schroef het wieltje en de borgmoer los tot de spanning van de kabel voldoende is om je remgreep vast maar niet te vast te zetten.
Als je de gewenste spanning gevonden hebt, schroef je de borgmoer goed vast tegen de remgreep om de gekozen afstelling te behouden.
Er zijn verschillende factoren die kunnen verklaren waarom je vork te hard is.
1- Afstellen
Raadpleeg de rubriek "Hoe kan ik mijn vork afstellen" om de veerhardheid naar wens af te stellen.
2- Basisonderhoud
Onderhoud je vork regelmatig met een oliespuitje. Breng enkele druppeltjes aan op de vorkbuis en beweeg ermee om de olie in de vorkpoten te laten doordringen.
3- Volledig onderhoud
Als het afstellen en basisonderhoud niet volstaan, moet je je vork volledig onderhouden zoals aangegeven op onderstaand filmpje.
Jij bent verantwoordelijk voor het afstellen en onderhouden van je vork. Decathlon kan niet aansprakelijk gesteld worden als het onderhoud niet correct uitgevoerd wordt. Weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Ga dan naar je dichtstbijzijnde Decathlon-atelier.
Je gebruikt onze verende vork het best bij temperaturen boven 5 °C. Bij lagere temperaturen kan de vering zo hard worden dat ze blokkeert. Je vork zal wel geen beschadiging oplopen.
Als de temperatuur terug boven 5 °C stijgt, zal de vork terug normaal werken. Denk je dat je vork beschadigd is of twijfel je of hij nog in goede staat is? Aarzel dan niet en spring binnen bij het dichtstbijzijnde Decathlon-atelier om je fiets grondig te laten controleren.
Handleiding