REF: 8379042
2016
Ontworpen voor wie regelmatig, matig intensief aan mountainbiken doet en op zoek is naar een kick!
Volledig geveerde mountainbike voor sportieve tochten, met luchtvering achteraan, 27.5"-wielen, hydraulische schijfremmen, 27 Shimano-versnellingen en een vorkblokkering.
De ideale bandendruk wordt bepaald door het gewicht van de gebruiker.
Die bandendruk in functie van het gewicht van de gebruiker is de perfecte balans tussen rendement en een binnenband die niet knelt (wat soms tot lekken kan leiden). Ben je op zoek naar meer grip? Verlaag de druk dan met 10% zonder dat je ooit onder de 2 bar gaat. Houd dan wel rekening met een verhoogd risico op lekken op een oneffen terrein.
Om het volledige potentieel van je remmen te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat je ze op voorhand inremt. Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Je remmen zijn volledig ingeremd als je tien keer per rem geremd hebt. Onder remmen verstaan we een snelle snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.
Je Rockrider 540 beschikt over een XCR-vork van Suntour met twee functies:
1/ Draaiwieltje om de veerhardheid te verstellen
Draai in wijzerzin aan het wieltje om de veer strakker aan te spannen en draai in tegenwijzerzin om de veer losser te maken.
2/ Blokkeersysteem
Het blokkeersysteem verhindert dat de verende vork een jojobeweging maakt als je op een rechte weg of een helling rijdt. De vork is niet volledig geblokkeerd. Er blijft een kleine veerweg, het zogenaamde anti-ontladingssysteem. Dat systeem beschermt je op moeilijk terrein als je de blokkering van de vork niet hebt afgezet.
Blokkeer je vork echter nooit wanneer je op moeilijk terrein rijdt omdat de vork beschadigd kan geraken als ze onder een zware last samengedrukt wordt.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen.
1- Het is mogelijk dat de binnenkabel en buitenkabels geblokkeerd zijn
Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen. Als je merkt dat een kabelhuls slecht geplaatst is, plaats je het met de hand terug in de houder.
2- Het is mogelijk dat de binnenkabel en buitenkabels geblokkeerd zijn
Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste bladen te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het meer dan waarschijnlijk dat de binnenkabel en buitenkabels geblokkeerd zijn. De binnenkabel en buitenkabels moeten vervangen worden. Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen.
Als de wielen van je nieuwe fiets voor de eerste keer ronddraaien, moeten verschillende onderdelen zich nog wat 'zetten'. Dat is onder meer het geval voor de spaken van je wiel die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de montage. Normaal gezien zal het wiel niet gerecht moeten worden. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets in één van onze Decathlon-ateliers laten nakijken om die lichte afwijking bij te stellen.
Er zijn verschillende factoren die kunnen verklaren waarom je vork te hard is.
1- Afstellen
Raadpleeg de rubriek "Hoe kan ik mijn vork afstellen" om de veerhardheid naar wens af te stellen.
2- Basisonderhoud
Onderhoud je vork regelmatig met een oliespuitje. Soms zijn enkele druppeltjes op de binnenpoten al voldoende om het probleem op te lossen.
3- Volledig onderhoud
Als het afstellen en basisonderhoud niet volstaan, moet je je vork volledig onderhouden zoals aangegeven op onderstaand filmpje.
Jij bent verantwoordelijk voor het afstellen en onderhouden van je vork. Decathlon kan niet aansprakelijk gesteld worden als het onderhoud niet correct uitgevoerd wordt. Weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Ga dan naar je dichtstbijzijnde Decathlon-atelier.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen.
1- Controleer of de derailleurpad niet geplooid is
Een geplooide derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken.
Zet je achter je fiets en controleer of de uitlijning overeenkomt met onderstaande afbeelding
Als de pad geplooid is, ga je naar een Decathlon-atelier om hem te laten vervangen.
2- Controleer hoe de kabelhulzen geplaatst zijn
Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen.Bij de achterderailleur moet je de positie van 4 kabelhulzen controleren. Als je merkt dat een kabelhuls slecht geplaatst is, plaats je het met de hand terug in de houder.
3- Het is mogelijk dat de binnenkabel en buitenkabels geblokkeerd zijn
Als je het vooral moeilijk hebt om naar de kleinste verzetten terug te schakelen (afnemende versnellingen, van versnelling 1 tot 7) of als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het meer dan waarschijnlijk dat de binnenkabel en buitenkabels geblokkeerd zijn.De kabelmantels en de kabel moeten vervangen worden. Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers of je kunt ze zelf vervangen door dit instructiefilmpje te volgen.Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je kabelmantels en kabels vaker moeten vervangen.
Handleiding