Unselected
MTB ROCKRIDER e ST 500

REF: 8732640, 8732637

Elektrische MTB Rockrider E-ST 100 blauw 27,5"

2023

Ontdek hier alle documenten, handleidingen en onze adviezen voor de voorbereiding, het onderhoud en de reparatie van je elektrische MTB E-ST 100!

Unselected

Presentatie van de E-MTB E-ST 100

Unselected

Eerste gebruik

Mijn telefoon koppelen met mijn e-MTB

Je kunt je smartphone via Bluetooth met je elektrische MTB koppelen. Zo krijg je toegang tot de volledige ervaring, inclusief:

- Statistieken over je gebruik van de ondersteuningsstanden;
- Een beter beheer van de actieradius van de accu;
- Het traject en al je ritgegevens (direct te uploaden naar Strava);
- Updates van je elektrische elementen.
En nog veel meer!

Om je telefoon met je e-MTB te koppelen, moet je de app Decathlon Ride downloaden.
Die app zal je vervolgens door de procedure leiden.

Eerste gebruik
Mijn banden oppompen in oorspronkelijke montage (Tubetype)

Het is bij een elektrische fiets heel belangrijk om de bandendruk goed in de gaten te houden.
De motor en het gewicht van de fiets vormen immers een zware belasting voor de wielen.

Voor de oorspronkelijke montage met binnenband (Tubetype):

Om het risico op een lekke band zo klein mogelijk te houden en een zo groot mogelijke actieradius te verzekeren, raden we aan om je banden op te pompen tot een druk van 1,0 tot 1,8 bar.

Als je meer grip en comfort zoekt, kan je de druk wat verlagen. Als je een grotere actieradius en een beter traprendement zoekt, kan je de band wat harder oppompen.

Let op dat je de op de zijkant van je band aangegeven maximale en minimale bandendruk nooit overschrijdt.

Met een te lage druk raakt je binnenband sneller bekneld en beschadig je mogelijk je velg als je een obstakel neemt. Een te hoge druk kan dan weer leiden tot een klapband of je velg blijvend vervormen.

Een goed opgepompte band is cruciaal bij het mountainbiken. Denk eraan om regelmatig de druk te controleren.

Mijn banden oppompen in Tubeless montage

Tubeless is een goede manier om je banden optimaal te laten werken. De druk is lager (zo'n halve bar) dan bij een Tubetype-band. Doordat de band minder is opgepompt, komt het "karkas" van de band in contact met de grond. En dat zonder dat de binnenband in de weg zit.

Bij een Tubeless-montage is het doel om de druk te verlagen zodat je band optimaal kan werken, zonder dat de velg de grond raakt als je een obstakel neemt.

Let op dat je bij een Tubeless-montage niet hoger gaat dan 3 bar, anders zouden je aluminium velgen kunnen vervormen.

Een goed opgepompte band is cruciaal bij het mountainbiken. Denk eraan om regelmatig de druk te controleren.

Let op: in tegenstelling tot je velgen, zijn je ROCKRIDER ALL TERRAIN LIGHT-banden niet Tubeless Ready.

Eerste gebruik
Je vork afstellen

Je moet je Suntour-vork afstellen op basis van je rijstijl, de ondergrond en je persoonlijke voorkeur, maar vooral ook op basis van je gewicht.

Je kunt maar een element van de vork afstellen: de voorspanning.

De voorspanning bepaalt hoe strak je veer staat. Om die in te stellen draai je aan het wieltje links van je vork. Als je met de klok mee draait, span je de veer strakker aan voor een hardere vork. Tegen de klok in, en je veer ontspant voor een zachtere vork. Met het rechterwieltje kan je de vering blokkeren. Dat kan heel handig zijn bij de afzet op beter berijdbare stukken.

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".

We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Als je een dun, glad en glanzend laagje op je remblokken ziet, dan zijn ze wellicht verglaasd. Om dat te verhelpen en te voorkomen dat je ze moet weggooien, kun je ze ontglazen met relatief fijn schuurpapier (korrel 120). Draag handschoenen en een mondkapje terwijl je je remblokken schuurt. Monteer je remblokken vervolgens weer op je fiets en rem ze opnieuw in.

Je remmen inremmen
De hoogte van het stuur afstellen 

Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).

Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je een meer liggende houding krijgt (met de rug meer gebogen, dus sportiever).

Om dat te doen, hoef je alleen maar de spacers onder de stuurpen van de fiets te verplaatsen.

Mijn gps monteren

Je MTB is compatibel met de stuurpenhouder voor een fietscomputer (of Computer Stem). Daar kan je direct je fietscomputer of gps van GARMIN of SIGMA op monteren.

Let op: als je spacers op je stuurpen gebruikt, past de houder niet goed en moet je de spacer een beetje "afzagen" met een breekmes. Als je spacers onder je stuurpen zitten, zal de computer stem perfect passen.

De zadelhoogte afstellen

Met een zadel op de juiste hoogte zit je comfortabeler en is je traprendement hoger.

Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het op heuphoogte komt. Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.

De setback van mijn zadel afstellen

Met de juiste setback zit je comfortabeler en is je traprendement hoger. Bekijk de video via de link hieronder om te leren hoe je de setback van je zadel afstelt.

Je wielen omvormen naar Tubeless

Om het risico op perforatie of beknelling van je binnenbanden te beperken en het grip en comfort te verhogen is het mogelijk om de wielen van je MTB om te vormen naar Tubeless.

Je wielen zijn Tubeless Ready, dat wil zeggen dat het wiel al een luchtdicht velglint heeft. Je hebt enkel nog een paar Tubeless Ready-banden, Tubeless-ventielen (PRESTA) en antilekvloeistof nodig. Vergeet niet om handschoenen en een veiligheidsbril te dragen om jezelf te beschermen tegen een mogelijke klapband.

Om je wielen om te vormen naar Tubeless, volg je de volgende stappen:

1. Demonteer het wiel.
2. Neem de band en de oorspronkelijke binnenband van de velg.
3. Controleer of het velglint goed vastgeplakt zit en geen luchtbellen of beschadigingen vertoont.
4. Plaats een Tubeless-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg.
5. Voeg 60 tot 90 ml (afhankelijk van de breedte van de band) antilekvloeistof toe.
6. Monteer je nieuwe Tubeless Ready-band.
7. Pomp de band stevig op, zodat het goed tegen de velg zit.

Let op: pomp je band nooit harder op dan 3 bar, anders loop je het risico op een klapband of om je velgen te beschadigen.

Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om het klusje te laten uitvoeren door één van onze deskundige medewerkers.

Unselected
Elektrische MTB ROCKRIDER E-ST 100 oranje

Aan de slag met de bediening

Met de Aan/Uit-knop kun je het scherm aan- en uitzetten. Met de knoppen + en - kan je kiezen tussen de verschillende ondersteuningsstanden:

Stand 0 - Uitgeschakeld
Stand 1 - ECO
Stand 2 - Normal
Stand 3 - Boost

Je elektrische MTB kun je met je telefoon koppelen voor onder andere de volgende functies:
- Een apart scherm met realtime weergave van de accu, ondersteuningsstand, km/u en nog veel meer!
- Statistieken over je gebruik van de ondersteuningsstanden.
- Een overzicht van je route en de mogelijkheid tot registreren van je activiteit in Decathlon Coach of Strava.

Ontdek alle functies van je scherm in de handleiding van de elektronica onderaan bij de Handleidingen.

Unselected

Veelgestelde vragen over de accu

Hoe lang heeft de accu nodig om op te laden?

De accu heeft 6 uur nodig om volledig op te laden (van 0% tot 100%).

Kan ik fietsen met een lege accu?

Het gaat om een fiets met trapondersteuning. Je kunt zeker ook fietsen zonder die ondersteuning.
In die omstandigheden kan je het extra gewicht van het ondersteuningssysteem echter wel voelen.

Kan ik mijn accu in de oplader laten zitten, zelfs als de accu vol is?

Om elk elektrisch risico te vermijden, raden we af om je fiets/accu langer dan 24 uur in het stopcontact te laten zitten.
Wanneer de accu volledig vol is, schakelt de oplader uit. Je kunt dit ook zien aan het groen oplichten van het laadlampje van de oplader.

Moet ik wachten tot de accu volledig leeg is voor ik het kan opladen?

Nee, de lithium-ionbatterijen in deze accu hebben geen geheugeneffect. Je kunt het dus op elk moment opladen.
Het wordt zelfs aanbevolen om voor blijvende optimale prestaties je accu regelmatig op te laden.

Laadt mijn accu op tijdens het fietsen?

Nee, er is geen dynamo-effect. Hoewel er systemen bestaan waarbij de accu tijdens het fietsen of remmen oplaadt, is dat rendement zeer laag.

Wat moet ik doen met mijn accu als die versleten is?

Breng je versleten accu naar een Decathlon-winkel. Een gespecialiseerde organisatie zal dan voor de verwerking zorgen.

Hoe berg ik de accu het beste op?

Berg de accu altijd in een koele en droge ruimte (tussen +10°C en +25°C) en uit direct zonlicht op.
Berg je accu nooit leeg op (met minder dan 10%) om diepontlading te voorkomen, waarna je accu niet meer werkt.
Idealiter laad je de accu op tot 60%. Denk er ook aan om de accu minstens elke zes maanden op te laden (zelfs als je het niet hebt gebruikt) om diepontlading en de permanente aantasting van het vermogen te voorkomen.

Waar kan ik een tweede accu kopen?

Je kunt een nieuwe accu kopen in onze Decathlon werkplaats.
Ga eens langs in de dichtstbijzijnde werkplaats voor meer informatie over de beschikbaarheid en leveringstermijn.

Wat is de levensduur van mijn accu?

Op je accu krijg je 2 jaar of 500 cycli garantie (1 cyclus = 1x opladen tot 100% + 1x volledig ontladen of 2x opladen tot 50% + 2x 50% ontladen). Na die 500 cycli garanderen we een actieradius die nog altijd boven 80% van de nieuwe accu ligt.

Unselected
uitrusting-mtb-st520-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Unselected

> Technische problemen

Mijn accu laadt niet op

1. Controleer de aansluiting van de accu, oplader en stopcontact
Check even of je wel de oplader gebruikt die je bij Decathlon hebt gekregen.
Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.

Vaste rode ledlampje: de accu is aan het opladen.
Vaste groene ledlampje: de accu is opgeladen.
Knipperend ledlampje: er is een probleem met de accu of de oplader.
Een volledig lege accu heeft 6 uur nodig om op te laden.

2. Controleer of er geen vuilresten zijn die het opladen kunnen belemmeren
De connectoren van de oplader en de accu moeten schoon zijn. Verwijder alle vuilresten die het contact tussen de lader en de accu verhinderen.

3. Het is mogelijk dat een ledlampje op de accu defect is
Kom in dat geval dan langs in een van onze Decathlon-werkplaatsen om die te laten repareren.

Er staat een foutcode op mijn scherm

Je scherm kan een foutcode weergeven.

Alle foutcodes vind je terug in de elektrische handleidingen. Bij elke code staat ook wat je moet doen om het probleem op te lossen.

Blijft het probleem aanhouden of kon je de oplossing niet uitvoeren? Kom dan eens langs in een van onze Decathlon-werkplaatsen om je fiets te laten repareren.

Mijn actieradius is klein of is afgenomen

1. Let erop dat je de gebruiks- en opslagvoorschriften goed opvolgt.
De actieradius van je elektrische fiets is afhankelijk van enkele factoren:
- De belasting van je fiets: 
hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.
- De route: 
hellingen beperken de actieradius.
- De bandendruk: 
de accu gaat langer mee als je banden goed opgepompt zijn.
- De buitentemperatuur: 
bij koud weer kan je minder kilometers maken (soms tot wel 50% minder).
- De gebruikte ondersteuningsstand: 
we raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag accupeil.
- De goede naleving van de oplaad- en bewaarinstructies van de accu.

2. Een oudere batterij kan wat vermogen verliezen.
De actieradius zal dan wat kleiner zijn. Loop gerust binnen in een Decathlon-werkplaats om de staat van je accu te laten controleren.

Unselected

> Mechanische problemen

Er zit na enkele ritten een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.

Dat is ook zo voor de spaken in je wielen, die je misschien hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de resterende torsie van de assemblage.

Het is meestal niet nodig om het wiel te richten. Is dat toch het geval? Geen probleem! Loop eens binnen in een van onze Decathlon-werkplaatsen om die lichte afwijking bij te laten stellen.

Wielslag
Mijn versnellingen haperen

Je kan verschillende dingen doen om de versnellingen achteraan weer goed te laten werken.

1: Controleer de kabel en de buitenkabel
1a. Als de kabelhoedjes van de buitenkabel verkeerd zitten, kunnen ze in de weg zitten van de derailleurkabel en zo het schakelen ontregelen. Als er een hoedje verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op de plek.
1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de shifter voor de versnellingen hebt gedraaid, dan zitten de kabel en buitenkabel waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en buitenkabel vervangen.

Je kunt je MTB altijd binnenbrengen bij een Decathlon-werkplaats om je kabel en buitenkabel te laten vervangen.

2: Controleer of de derailleurpad niet is verbogen
Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.

Is de pad verbogen, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om dit onderdeel te laten vervangen.

Let op: als je vaak in vochtige of modderige omstandigheden gaat fietsen, of als je je fiets vaak met heel veel water schoonmaakt, dan zul je je (buiten)kabels sneller moeten vervangen. Je fiets afspuiten met een hogedrukreiniger raden we ten zeerste af omdat je dan het vuil in de buitenkabels spuit.

Ik ben mijn sleutel kwijt

Ben je beide sleutels kwijt, ga dan eens langs bij een Decathlon-werkplaats om het slot te laten vervangen. Je krijgt bij dit nieuwe slot dan een nieuw paar sleutels.

Vergrendeling ST900
Unselected

Hoe onderhoud ik mijn E-ST 100?

Een goed onderhoud van je MTB is van groot belang om de levensduur van de onderdelen te verlengen en je zo een optimaal plezier te geven bij het sporten. Een goed onderhouden, schone fiets is niet alleen een feest voor het oog! Slecht onderhoud kan ook tot bepaalde problemen leiden, die dan weer ongelukken kunnen veroorzaken: vastzittende kabels, roest, lekke banden, voortijdige slijtage…

Bij het allereerste ritje kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen.

Hoe reinig ik mijn E-ST 100?

Om je MTB goed schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Het is heel belangrijk dat je de accu op de fiets laat zitten tijdens het drogen. Zo bescherm je de aansluitingen tegen indringend water!
Gebruik ook geen hogedrukreiniger. Het water kan in de kogellagers terechtkomen en de elektronica blijvend beschadigen.

Hoe stal ik mijn Rockrider E-ST 100 correct?

Vooral voor elektrische mountainbikes is het belangrijk dat je je fiets in optimale omstandigheden stalt. Zo verleng je de levensduur van je fiets.

Volg onderstaand advies na elke rit:
- Maak je fiets schoon en verwijder al het zand of modder om te voorkomen dat je fiets gaat roesten.
- Droog en smeer je transmissie (vermijd de remmen) om het tegen roest en corrosie te beschermen.
- Stal je MTB op een droge en koele plek.

Volg daarnaast de onderstaande adviezen om je MTB de winter door te laten komen:
- Zet de derailleur op het kleine tandwiel om de spanning op de kabels te verminderen.
- Laad de accu bij voorkeur op tot 60%.
- Je kunt de spaken, de naven, de velgen, het stuur en de stuurpen insmeren met een dun laagje vaseline-olie. Gebruik een schone doek, lichtjes met olie doordrenkt, om de onderdelen tegen stof te beschermen.
- Hang je MTB aan het frame op om minder druk op de banden te zetten en mogelijke scheurtjes te vermijden.

Let op: koel is niet hetzelfde als koud! Vermijd altijd te hoge of te lage temperaturen. Stal je MTB niet in de zon en pas op voor vorst in de winter.
De garage kan een goede oplossing zijn op voorwaarde dat die droog blijft en het er in de winter niet vriest. Anders stal je de fiets beter ergens op een andere plek in je woning.

Hoe stal ik mijn ROCKRIDER e-ST900 correct?
De levensduur van je accu verlengen

Om optimaal te kunnen profiteren van de levensduur van je accu, raden we het volgende aan:

- Drijf de accu niet steeds tot het uiterste (een MTB is geen scooter!).
- Laad je accu op met de oorspronkelijke lader en controleer altijd of die nog in goede staat is.
- Stal je MTB met een laadniveau van ongeveer 60% (haal je accu uit het stopcontact als het 100% geladen is en berg de accu nooit volledig leeg op)
- Stal je MTB in de schaduw of in een koele ruimte.

Tijdens het vervoer haal je de accu van je MTB en leg je het in je auto.

De levensduur van je batterij verlengen
De remblokjes vervangen

Je moet de remblokken van schijfremmen regelmatig vervangen. Afhankelijk van hoeveel je je remmen gebruikt, zullen de remblokken sneller of minder snel verslijten.

Merk je dat je remmen minder goed klemmen, dat ze minder doeltreffend zijn of dat ze knarsen, dan zijn je remblokken waarschijnlijk aan vervanging toe. Wil je er zeker van zijn, check dan het slijtmateriaal op de remblokken. Blijft er minder dan twee millimeter van over, dan moet je je remblokken vervangen.

Je kunt je remblokken zelf vervangen of breng je e-MTB naar een Decathlon-werkplaats, waar een van onze technici ze voor je zal vervangen.

Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER
Mijn vork onderhouden

Je vork is een van de onderdelen van je MTB die het het zwaarst te verduren krijgen en moet dan ook strikt onderhouden worden om veilig en comfortabel over lastige paden te kunnen rijden. We raden je aan om je vork regelmatig onder handen te nemen.

Er zijn verschillende onderhoudsbeurten nodig om de levensduur van je vork maximaal te verlengen:

- Haal na elke rit het vuil van de binnenpoten en de stofwerende dichtingen. Op die manier komt er zo weinig mogelijk vuil in de buitenpoten terecht. Je kunt ook wat teflonvet gebruiken om te vermijden dat de dichtingen uitdrogen. Veeg het teveel aan vet wel af om te voorkomen dat het stof zich ophoopt.

- Na 50 uur gebruik, moet je de vork demonteren, volledig schoonmaken en opnieuw invetten. Dat onderhoud is vrij complex, omdat je daarvoor de vork moet demonteren. We raden aan om je MTB bij een van de Decathlon-werkplaatsen binnen te brengen om te voorkomen dat je de vork beschadigt.

Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER
De slijtage van je ketting checken

Met een versleten ketting kun je niet meer goed schakelen en verslijten je cassette en je kettingblad sneller.

Met een kettingtester kun je nagaan in hoeverre je ketting versleten is. Het volstaat om het haakje tussen twee schakels van je ketting te plaatsen en de andere kant op de ketting te laten vallen. Als de tester volledig tussen twee schakels door valt, dan is je ketting versleten en moet je het snel vervangen om je cassette en je kettingblad niet te beschadigen.

We raden aan je ketting vanaf 50% slijtage te vervangen. Zit je voorbij de 75%, dan moet je je ketting, cassette en kettingblad vervangen. Daarom is het beter om je ketting regelmatig te vervangen, om te vermijden dat je volledige transmissie vroegtijdig verslijt.

Gebruik je je e-MTB vooral voor je dagelijkse verplaatsingen, gebruik dan alle verschillende tandwielen of kies een lagere ondersteuningsmodus. Het gebeurt maar al te vaak dat gebruikers hun hele cassette moeten vervangen omdat het kleine tandwiel vroegtijdig versleten is, doordat de ondersteuning te vaak in turbostand staat en het kleine tandwiel te veel wordt gebruikt ten opzichte van de andere.

Ter herinnering: voor een elektrische MTB heb je een verstevigde ketting nodig.

Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER
Unselected
Unselected

Compatible accessoires

Bidonhouder fiets 500

Bevestig de Bidonhouder 500 op de bovenbuis van je MTB E-ST 100.

Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER
Fietsendrager Thule Easyfold

Je fiets is compatibel met de fietsendrager Thule Easyfold, die je via Decathlon kunt kopen.

Met deze fietsendrager kan je tot twee elektrische fietsen op je trekhaak meenemen.

Fietsendrager elek
Unselected
Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER

Hulp nodig?

Neem gerust contact met ons op, onze deskundige medewerkers helpen je graag verder.

Unselected

Handleidingen en gelijkvormigheidsattest

Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER
pictogram handleiding

Handleiding voor de mechanische onderdelen

Gelijksvormigheidsattest

Gelijkvormigheidsattest

pictogram handleiding

Handleiding voor de elektronica

Handleidingen en gelijksvormigheidsattest

Handleiding van je transmissie

Unselected
Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER

Onze beloftes

Rockrider geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen geldt een garantie van 2 jaar.

Unselected

Jouw mening telt!

We willen weten wat jij vindt, of het nu positief of negatief is. Waarom we jouw feedback zo belangrijk vinden?

  • Elektrische MTB e-ST900 ROCKRIDER

    Om op elk moment je mening te geven

    Via onze klantenbeoordelingen kun je je mening geven over de kwaliteit van je product.

  • Jouw mening telt!

    Om andere sporters te helpen

    Jouw mening is nuttig voor andere sporters, om bij hun aankoop de juiste keuze te maken.

  • Jouw mening telt!

    Om bij te dragen aan de verbetering van onze producten

    We gebruiken jullie feedback om de ontwikkeling van onze nieuwe producten te verbeteren.