MTB ROCKRIDER ST 560

REF: 8642421

MTB Rockrider Explore 700

2023

Heb je hulp nodig bij het onderhoud of de reparatie van je MTB Rockrider Explore 700? Volg onze adviezen om de mooiste fietsavonturen voor te bereiden.

Eerste gebruik

Banden oppompen

De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar.

Als je meer comfort en grip zoekt en/of als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder 1,6 bar te gaan (minimaal aanbevolen druk). Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein.

Vergeet niet om regelmatig je bandendruk te controleren.

De hoogte van het stuur afstellen

Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).

Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je een meer liggende houding krijgt (met de rug meer gebogen, dus sportiever).

Om dat te doen, hoef je alleen maar de spacers onder de stuurpen van de fiets te verplaatsen.

Het stuur recht zetten

Bekijk dit filmpje om te leren hoe je je stuur recht zet.

Stuur recht zetten-MTB-ROCKRIDER-ST540

De zadelhoogte afstellen

Het frame van je MTB is voorzien van een snelspanner.

Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het op heuphoogte komt.

Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.

Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.

De hoogte van het zadel afstellen-MTB-ROCKRIDER-ST540

De vering van mijn vork afstellen

Je vork heeft twee onafhankelijke wieltjes. Met het linkerwieltje kan je de hardheid van de vork afstellen, met het rechterwieltje kan je de vering blokkeren.

Draai het linkerwieltje met de klok mee om de vork harder af te stellen en tegen de klok in voor een zachtere vork.

Op de best berijdbare wegen kan je de vork met het rechterwieltje naar wens blokkeren.

Bekijk onze video via de link hieronder hoe je dit het beste kunt doen.

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".

We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Je remmen inremmen
Je wielen omvormen naar Tubeless

Om het risico op perforatie of beknelling van je binnenbanden te beperken is het mogelijk om de wielen van je MTB om te vormen naar Tubeless.

Daarvoor heb je het volgende nodig:

- Een paar specifieke Tubeless-banden:
Decathlon: MTB-BAND ALL TERRAIN 9 GRIP 27,5X2.10 TUBELESS READY / ETRTO 54-584 (8386245)
- 21 mm velglint:
ALLTRICKS: VELGLINT NOTUBES YELLOW TAPE 21 MM VOOR 5 VELGEN
- Een paar Tubeless Schrader-ventielen:
ALLTRICKS: NO FLATS JOE'S PAAR TUBELESS SCHRADER-VENTIELEN 36 MM (AUTO)
- Antilekvloeistof:
Decathlon: ANTILEKVLOEISTOF VOOR TUBELESS READY-BANDEN EN -VELGEN (8550735)

De stappen:
1. Demonteer het wiel.
2. Neem de band en de oorspronkelijke binnenband van de velg.
3. Bevestig het velglint.
4. Plaats een Tubeless Schraderventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg.
5. Breng de antilekvloeistof aan.
6. Monteer je nieuwe Tubeless-band.
7. Pomp de band stevig op, zodat het goed tegen de velg zit.

Lijkt dit je wat te moeilijk, bekijk dan onze video hieronder of ga dan gerust naar de dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om het klusje te laten uitvoeren.

MTB ROCKRIDER ST 560 blauw

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten.
We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik heb een probleem met mijn fiets

Er zit een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Dat is ook zo voor de spaken in je wielen, die je misschien hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de resterende torsie van de montage.
Je fiets is uitgerust met sterke dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen). Normaal gesproken komt er dus niet snel een slag in je wiel.
Mocht dat toch het geval zijn, ga dan naar een van onze Decathlon-werkplaatsen om je wiel gratis te laten richten.

Bericht aan ouders: bepaalde handelingen die jongeren vaker doen (wheelies op de achterwielen, slippen, van stoepranden rijden, etc.) kunnen ook leiden tot speling aan het achterwiel en verkeerde uitlijning van de velg. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hen hierop moeten wijzen.

rechten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.

De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, etc.) of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, etc.) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:

- Slechte montage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.

- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.

- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, of iets anders dat in de velg of buitenband is achtergebleven.

Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde voorwerpen verwijdert voor je je band repareert.
Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet plakken of vervangen?

1: Dan kun je beter van het wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray.
Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt de vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden

2: Wil je je binnenband graag zelf plakken of vervangen, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.

Lek MTB ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende stappen uitvoeren om je voorvork minder hard te maken:

1: Controleer de afstelling: ga daarvoor naar het punt 'De vering van mijn vork afstellen'.

2: Voer een basisonderhoud uit: je moet je vork regelmatig onderhouden met een smeerkan. Breng enkele druppels olie aan op de vorkbuis en beweeg die zodat de olie in de buitenpoten geraakt.

3: Laat een volledig onderhoud uitvoeren in de werkplaats van een Decathlon-winkel.

De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Je kan verschillende dingen doen om de versnellingen achteraan weer goed te laten werken:

1: Controleer de kabel en de buitenkabel.
1a. Als de kabelhoedjes van de buitenkabel verkeerd zitten, kunnen ze in de weg zitten van de derailleurkabel en zo het schakelen ontregelen. Als er een hoedje verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op de plek.

1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de draaishifter voor de versnellingen hebt gedraaid, dan zitten de kabel en buitenkabel waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en buitenkabel vervangen.
Je kan dit zelf doen aan de hand van onze videos of je MTB binnenbrengen in een Decathlon-werkplaats.

2: Controleer of de derailleurpad niet is verbogen.
Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Is je pad verbogen, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om je derailleurpad te laten vervangen of volg het filmpje onder het punt 'Mijn derailleurpad is stuk'.

Let op: als je vaak in vochtige of modderige omstandigheden gaat fietsen, of als je je fiets vaak met heel veel water schoonmaakt, dan zul je je (buiten)kabels sneller moeten vervangen. Je fiets afspuiten met een hogedrukreiniger raden we ten zeerste af omdat je dan het vuil in de buitenkabels spuit.

Ik kan mijn remhendel te gemakkelijk induwen

Geeft je remhendel minder weerstand en/of raakt het je stuur voor je echt remt? 
Dan is het hoog tijd om je remsysteem te ontluchten.

Loop binnen in onze Decathlon-werkplaats om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

Mijn derailleurpad is stuk

Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt.

Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur. Als de pad verbogen of gebroken is, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om die te laten vervangen of vervang het onderdeel zelf aan de hand van onze videos.

Derailleurpad-MTB-ROCKRIDER

Mijn ketting is stuk

Is je ketting stuk? Dan heb je twee mogelijkheden:

1: Voer de reparatie zelf uit met behulp van onze video's, een kettingpons en een snelschakel.

2: Loop binnen in een van onze Decathlon-werkplaatsen om de reparatie door een van onze technici te laten uitvoeren.

Een ketting herstellen

Mijn MTB onderhouden

Mijn MTB reinigen

Om je fiets goed schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water.

Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.

Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.

Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettende spray, een geschikte borstel en smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.

Spuit vervolgens wat ontvettende spray op de transmissie en schrob met de borstel over de cassette, ketting en derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en spoel dan af met een zachte straal.

Laat de transmissie goed drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

Een transmissiekabel vervangen

Is je transmissiekabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen?

Dan is het tijd om je transmissiekabel te vervangen! Hiervoor heb je het volgende nodig: een tang, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en -buitenkabels.

Eerst moet je de kabel uit de buitenkabel trekken. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel en vervolgens de buitenkabel eruit kan halen.

Bepaal de lengte van de buitenkabel door die op je MTB te plaatsen, knip het af en plaats de kabelhoedjes op de uiteinden. Nu kan je de buitenkabel installeren.

Bevestig de kabel op je shifter en steek het in de buitenkabel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder soepel loopt.

Als je klaar bent, knip je de kabel af en zet je met de tang het kabelhoedje op het uiteinde.

Een transmissiekabel vervangen

Een lekke band plakken

Om een lekke band te plakken, heb je het volgende nodig: een pomp, een teil met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg het in een bak met water om het gaatje te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.

Op die manier maak je de binnenband klaar om te lijmen en hecht de lijm optimaal.

Breng royaal lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Plak de plakker tot slot op het gaatje en druk het enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen!

Een lekke band herstellen

De remblokken van een hydraulische schijfrem vervangen

Om je remblokken te vervangen heb je het volgende nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de zuigers in hun originele positie te brengen.

Verwijder de pin die de blokken bij elkaar houdt en haal de blokken uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de veer ertussen te plaatsen.

Bevestig de nieuwe blokjes in de remhoef en steek de pin erdoor.

Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de blokjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.

De remblokken van een hydraulische schijfrem vervangen

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remhendel in. Houd de remhendel ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft.

Kijk vervolgens of de schijf en de blokjes nog tegen elkaar komen. 

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

De derailleurpad vervangen

Voor deze vervanging heb je een geschikte derailleurpad nodig (ga hiervoor naar de rubriek 'Onderdelen') en een inbussleutel van 5 mm.

Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.

Positioneer de nieuwe pad op het frame.

Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je de nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.

Daarna hoef je nog enkel de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen te controleren.

De derailleurpad vervangen

Een ketting vervangen

Om je ketting te vervangen heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.

Haal eerst de snelschakel weg met een missinglinktang en haal dan de ketting van de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste kettingblad zodat je gemakkelijk de juiste lengte kunt bepalen.

De ketting moet vlak langs de bovenkant van het bovenste wieltje van de derailleur lopen.

Als je de juiste lengte hebt vastgelegd kun je de kettingpons gebruiken om de ketting tot op die lengte in te korten.

Plaats daarna nog de snelschakel op de ketting en draai aan de crank om de snelschakel op het bovenste deel van de ketting te plaatsen. Duw met je hand om te controleren of de plaatsing goed is.

Een ketting vervangen

Compatibele accessoires

Tassen

Je MTB Rockrider Explorer 700 is ontwikkeld als een ware avonturier en is gemaakt om comfortabel lange afstanden mee af te leggen. Je kunt er dus heel wat specifieke fietstassen op vastmaken.

ROCKRIDER EXPL 700: handleiding, reparatie: handleiding, reparatie
Spatbordenset

Bevestig de spatbordenset MTB op je MTB Rockrider Explore 540.

spatbordenset mtb
Achterstandaard

Bevestig de Achterstandaard 500 op je MTB Rockrider Explore 540.

Achterstandaard 500
Bidonhouder met zijopening

Bevestig de bidonhouder met zijopening op je MTB Rockrider Explore 540.

Als je maar één bidonhouder op je frame wilt vastmaken, kan je kiezen voor een bidonhouder met een opening aan de bovenkant.

Bidonhouder 500 zwart
MTB ROCKRIDER ST 900 GRIJS/ORANJE

Hulp nodig?

Handleidingen

MTB ROCKRIDER ST 900 GRIJS/ORANJE
Garantie

Heb je de handleiding van je MTB Rockrider Explore 700 nodig?

Handleidingen

Heb je de handleiding van je transmissie nodig?

MTB ROCKRIDER ST 900 grijs/oranje

Onze beloftes

Rockrider geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen geldt een garantie van 2 jaar.