MTB ROCKRIDER XC 900 S

REF: 8614815

MTB ROCKRIDER XC 900 S wit

2021

Deze MTB is ontwikkeld voor prestaties bij XC en XC Marathon.

Een supersnelle MTB voor zware XC-tracks en XC marathon.

Presentatie van de MTB Rockrider XC 900 S

MTB ROCKRIDER XC 900S wit

Eerste gebruik

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".

We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Als je een dun, glad en glanzend laagje op je remblokken ziet, dan zijn ze wellicht verglaasd. Om dat te verhelpen en te voorkomen dat je ze moet weggooien, kun je ze ontglazen met relatief fijn schuurpapier (korrel 120). Draag handschoenen en een mondkapje terwijl je je remblokken schuurt. Monteer je remblokken vervolgens weer op de fiets en rem ze opnieuw in.

Je remmen inremmen
De bandendruk in tube type-montage

De minimale en maximale bandendruk in de oorspronkelijke montage met binnenband (tube type) staan aangegeven op de zijkant van de band.

Onthoud echter dat de ideale druk verschilt van persoon tot persoon en afhankelijk is van je gewicht, het terrein en je eigen voorkeuren.
Het gaat erom de beste verhouding te vinden tussen traprendement (hoge druk) en comfort/grip (lage druk).

Dat doe je als volgt:
Zoek een korte route (5-10 minuten) die je over zoveel mogelijk verschillende terreinen brengt (modder, hobbels, wortels, kasseien ...). Pomp je banden tot de maximaal aanbevolen druk op en maak een ritje. Als je banden te hard zijn en je te weinig comfort of grip in de bochten ervaart, verlaag je de druk. Vertrek elke keer opnieuw tot je de optimale druk voor jouw banden hebt gevonden.

Pas wel op dat je niet onder de minimaal aanbevolen druk zakt, anders zal je heel snel lek rijden.
Een goed opgepompte band is cruciaal bij het mountainbiken. Denk eraan om regelmatig de druk te controleren.

HUTCHINSON kraken
De bandendruk in tubeless-montage

Tubeless is een goede manier om je banden optimaal te laten werken. De druk is lager (zo'n halve bar) dan bij een tube type-band. Doordat de band minder is opgepompt, komt het "karkas" van de band in contact met de grond. En dat zonder dat de binnenband in de weg zit.
Bij een Tubeless-montage is het doel om de druk te verlagen zodat je band optimaal kan werken, zonder dat de velg de grond raakt als je een obstakel neemt.

Let op dat je bij een tubeless-montage niet hoger gaat dan 3 bar, anders zouden je aluminium velgen kunnen vervormen.

Voorbeeld van een prof: Joseph de Poortere, totaalgewicht van 73 kg, pompt zijn banden op tot 1,5 bar voor en 1,8 bar achter in droge omstandigen op lastig terrein en tot 1,3 bar voor en 1,6 bar achter in vochtige omstandigheden.
Een goed opgepompte band is cruciaal bij het mountainbiken. Denk eraan om regelmatig de druk te controleren.

HUTCHINSON kraken
Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op perforatie of beknelling van je binnenbanden te beperken en het grip en comfort te verhogen is het mogelijk om de wielen van je MTB om te vormen naar tubeless. Je wielen en banden zijn tubeless ready, dat wil zeggen dat het wiel al een luchtdicht velglint heeft en de band tubeless-compatibel is. Je hebt alleen nog een paar tubeless PRESTA-ventielen en antilekvloeistof nodig. Vergeet niet om handschoenen en een veiligheidsbril te dragen om jezelf te beschermen tegen een mogelijke klapband.

Om je wielen om te vormen naar tubeless, volg je de volgende stappen:

1. Demonteer het wiel
2. Neem de band en de oorspronkelijke binnenband van de velg
3. Controleer of het velglint goed vastgeplakt zit en of het geen luchtbellen of beschadigingen vertoont
4. Plaats een tubeless PRESTA-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg
5. Voeg 90 ml antilekvloeistof toe
6. Monteer de oorspronkelijke tubeless-band
7. Pomp de band stevig op, zodat hij goed tegen de velg zit. Opgelet, pomp je band nooit verder op dan 3 bar, want dan kun je je aluminium velgen beschadigen.

Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om het klusje te laten uitvoeren.

De afstelling van mijn vork bepalen

Je kunt jouw Rockshox Reba RL-vork afstellen op basis van je rijstijl, de ondergrond en je persoonlijke voorkeur, maar vooral ook op basis van je gewicht.

Via onderstaande link vind je de aanbevolen druk en rebound voor je vork. Daarvoor heb je het volledige gewicht (inclusief helm, schoenen en drinkrugzak) nodig en het model van je fiets: een MTB.

Vervolgens berekent de toepassing de aanbevolen druk (in psi) en de rebound in aantal kliks vanuit de volledig met de klok mee aangedraaide positie (trage positie).

Met de druk kan je de zogeheten SAG bepalen, dat wil zeggen de mate waarin de vork inveert wanneer de fietser opstapt. Bij een full suspension MTB en voor soepeler fietsen of meer comfort, kies je best voor een hoge SAG (tussen 20% en 30%). Voor competitief gebruik en betere prestaties, heb je een stijvere vork nodig (tussen 15% en 25%).

De rebound bepaalt hoe snel je vork na het dempen van een schok terug in zijn uitgangspositie zit. We raden aan om je rebound in te stellen op basis van je conditie en niveau. Het wieltje voor de rebound vind je op de rechter buitenpoot van je vork.

Nu je weet wat de aanbevolen instellingen voor je vork zijn, kan je overgaan op het onderdeel "DE SAG VAN MIJN VORK INSTELLEN".

Je vork afstellen
De SAG van mijn vork instellen

Nu je de gewenste afstellingen voor je vork hebt bepaald, heb je een assistent en een hogedrukpomp voor veringen nodig.

Volg de video om de SAG van je vork af te stellen.

NB: je moet weten dat het dopje van het ventiel daar zit om het ventiel tegen stof te beschermen en op geen enkele manier de druk van de vering vasthoudt. Het heeft dus geen zin om het te stevig vast te draaien!

De SAG van je demper afstellen

Om ervoor te zorgen dat je MTB zich altijd gelijk gedraagt, raden we aan de SAG van je demper af te stemmen op die van je vork. Daarvoor doe je nagenoeg hetzelfde als voor de vork:

Je hebt hiervoor iemand nodig die je wil helpen en een hogedrukpomp voor veringen en een liniaal of meetlint.

Denk eraan om je vering eerst in "open"stand te zetten en pomp je vering dan op volgens de aanbevolen instellingen voor je demper. Vraag dan aan je assistent om de MTB vast te houden terwijl jij erop stapt. Meet hoe ver de vork inveert als je op de fiets zit. Om je SAG te verhogen, verlaag je de druk van je vering. Voor een lagere SAG, verhoog je de druk.

NB: je moet weten dat het dopje van het ventiel daar zit om het ventiel tegen stof te beschermen en op geen enkele manier de druk van de vering vasthoudt. Het heeft dus geen zin om het te stevig vast te draaien!

Demper
Een telescopische zadelpen monteren

Je MTB is compatibel met telescopische zadelpennen met een diameter van 31,6 mm.

De doorvoer van de kabel en buitenkabel gaat intern vanaf de bovenkant van de onderbuis, geholpen door de Internal Routing Access ter hoogte van het crankstel (aan de linkerkant).

Dit filmpje helpt je bij de montage van je nieuwe telescopische zadelpen. Weet wel dat je je MTB ook altijd kan langsbrengen bij een Decathlon-werkplaats, waar een van onze technici de montage voor je zal uitvoeren.

Mijn MTB onderhouden

Goed onderhoud van je MTB is van groot belang om de levensduur van de onderdelen te verlengen en je zo optimaal plezier te geven bij het sporten. Een goed onderhouden, schone fiets is niet alleen iets voor het oog! Slecht onderhoud kan ook tot bepaalde problemen leiden, die dan weer ongelukken kunnen veroorzaken: vastzittende kabels, roest, lekke banden, voortijdige slijtage…

Goed onderhoud komt je fietsprestaties ten goede, zorgt ervoor dat de onderdelen langer meegaan.

Bij het allereerste ritje kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen.

Hoe maak ik mijn MTB goed schoon?

Om je MTB goed schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Gebruik ook geen hogedrukreiniger. Het water kan in de kogellagers terechtkomen en je MTB blijvend beschadigen.

De remblokjes vervangen

Om je remblokken te vervangen heb je het volgende nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm (SRAM-remmen).

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de zuigers in hun originele positie te brengen.

Verwijder de pin en draai de schroef die de blokken bij elkaar houdt los. Haal de blokken uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de veer ertussen te plaatsen.

Bevestig de nieuwe blokjes in de remhoef, draai de schroef aan en steek de pin erdoor.

Monteer het wiel en druk je remmen een tiental keer in om de blokjes bij elkaar te brengen. Kijk of de blokjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien. Vergeet niet je nieuwe remblokken in te remmen.

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remhoef los en duw de remhendel in. Houd de remhendel ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft tot 9,5 Nm.

Kijk vervolgens of de schijf en de blokjes nog tegen elkaar komen.

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

Mijn remsysteem ontluchten

Geeft je remhendel minder weerstand en/of raakt hij je stuur voor je echt remt? Dan is het hoog tijd om je remsysteem te ontluchten. Voor optimale remkracht raden we aan je remmen een keer per jaar te ontluchten.

Loop binnen in een van onze Decathlon-werkplaatsen om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

Mijn vork onderhouden

Je vork is een van de onderdelen van je MTB die het het zwaarst te verduren krijgen en moet dan ook goed onderhouden worden om veilig en comfortabel over verschillende paden te kunnen rijden. We raden je aan om je vork regelmatig te controleren.

Er zijn verschillende onderhoudsbeurten nodig om de levensduur van je vork maximaal te verlengen:

Haal na elke rit het vuil van de binnenpoten en de stofwerende dichtingen. Op die manier komt er zo weinig mogelijk vuil in de buitenpoten terecht. Je kunt ook wat teflonvet gebruiken om te vermijden dat de dichtingen uitdrogen. Veeg het teveel aan vet wel af om te voorkomen dat het stof zich ophoopt.

De twee volgende onderhoudsbeurten zijn lastiger omdat je er de vork voor moet demonteren. Als je niet zeker van je zaak bent of niet het juiste gereedschap hebt, kan je je MTB altijd langsbrengen in een van onze Decathlon-werkplaatsen. Onze technici zullen het onderhoud dan voor jou uitvoeren. Wil je het toch liever zelf doen, bekijk dan de handleiding van de vork onderaan deze pagina bij het onderdeel HANDLEIDINGEN.

Na 50u gebruik is het tijd voor het basisonderhoud, dat wil zeggen het vervangen van de smeerolie, het schuim en de dichtingen. Bekijk de SRAM TECH-video voor meer informatie over dit onderhoud.
Na 200u gebruik is het tijd voor een volledig onderhoud van je vork. Hierbij moet je alle dichtingen, de smeerolie en de olie in de cartridge vervangen.

De slijtage van je ketting checken

Met een versleten ketting kun je niet meer goed schakelen en slijten je cassette en je kettingblad sneller.

Met een kettingtester kun je nagaan in hoeverre je ketting versleten is. Het volstaat om het haakje tussen twee schakels van je ketting te plaatsen en de andere kant op de ketting te laten vallen. Als de tester volledig tussen twee schakels door valt, dan is je ketting versleten en moet je ze snel vervangen om je cassette en je kettingblad niet te beschadigen.

Bij cassettes met 11 of 12 versnellingen raden we aan je ketting vanaf 50% slijtage te vervangen. Zit je voorbij de 75%, dan moet je je ketting, cassette en kettingblad vervangen. Daarom is het beter om je ketting regelmatig te vervangen, om te vermijden dat je volledige transmissie vroegtijdig verslijt.

Kettingslijtagetester

Mijn MTB herstellen

Mountainbiken is een intensieve sport waarbij de omgeving tot schade kan leiden.
Zelfs met goed onderhoud, is het heel normaal dat sommige onderdelen stuk gaan.

De meeste reparaties zijn vrij eenvoudig en we begeleiden je bij de uitvoering.
Maar als je je er niet goed bij voelt of niet het juiste gereedschap hebt, kom dan gerust eens langs in een Decathlon-werkplaats waar onze technici je fiets met plezier zullen repareren.

Om je MTB te repareren, een lekke band te plakken, een gebroken ketting of een ander probleem op te lossen, heb je de juiste uitrusting nodig.
Sommige tools die specifiek zijn ontwikkeld voor bepaalde fietsonderdelen (kettingzweep, cassetteafnemer ...) en enkele algemene gereedschappen (inbussleutels, tangen ...).
Hier is een selectie van producten die je kunnen helpen bij het onderhouden en repareren van je MTB.

Een lekke band plakken (tube type)

Om een lekke band te repareren, heb je het volgende nodig: een pomp, een teil met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg de binnenband in een bak met water of haal hem vlak voor je lippen langs om te voelen waar de lucht ontsnapt en zo het lek te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband. Op die manier maak je de binnenband klaar om te lijmen en hecht de lijm optimaal.

Breng lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Plak de plakker tot slot op het gaatje en druk hem enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen!

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE lichtblauw

Een lekke band plakken (tubeless)

Om een tubeless-band te plakken, doe je het volgende:

1/ Haal het voorwerp uit de band.
2/ Maak het gat schoon met de vijl waarop je een laagje lijm hebt aangebracht.
3/ Plaats de wiek in de naald. Forceer gerust, zo verzeker je de luchtdichtheid!
4/ Bedek de wiek en de naald met lijm.
5/ Duw de helft van de wiek in het gat.
6/ Verwijder voorzichtig de wiek uit de naald.
7/ Snijd de wiek af op 3 mm van het karkas van de band.

Deze reparatie is mogelijk voor kleine gaatjes van maximaal 6 mm. Als je een groter lek hebt gereden, kun je de band het beste vervangen.

Reparatieset tubeless
Mijn wiel richten

Wanneer je over obstakels rijdt, kan de spanning in je spaken veranderen en je wiel vervormen.

Weet dat tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets er altijd verschillende onderdelen zijn die bewegen en zich nog moeten vormgeven. Dat is ook zo voor de spaken in je wielen, die je misschien hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de resterende torsie van de assemblage. Het is meestal niet nodig om het wiel te richten. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets gratis laten nakijken in een van onze Decathlon-werkplaatsen om die lichte afwijking bij te laten stellen.

Om je wiel zelf te richten, heb je minstens een spaaksleutel en eventueel een wielrichter en centreerboog nodig.

Zet je fiets op een montagestandaard of draai ze om op het zadel. Demonteer je wiel en haal je band en binnenband eraf. Monteer het wiel zonder band terug op de fiets (of op de wielrichter) en ga voor het wiel staan. Laat het wiel draaien en kijk of het juist draait ten opzichte van het frame van de fiets. Als het wiel omhoog of omlaag lijkt te bewegen ten opzichte van de verticale as, heb je een "hoogteslag". Lijkt het wiel te slingeren op de horizontale as, dan heb je een "zijslag".

Om dat recht te zetten, moet je enkel de spanning van de spaken aan de slag bijstellen. Je kunt ook een naar een van onze Decathlon-werkplaatsen gaan om je wielen te laten richten.

De kabels en buitenkabels van mijn transmissie vervangen

Als je versnellingen achter moeilijk schakelen of je shifter niet juist reageert, zitten je kabels en buitenkabels mogelijk vast.

Je kunt ze dan vervangen om weer goed te kunnen schakelen. Je kunt hiervoor naar onze Decathlon-werkplaatsen of ze zelf vervangen aan de hand van deze video. In tegenstelling tot de video, heeft je MTB echter interne kabels en heb je wat meer finesse nodig voor de vervanging. Je plaatst voor je de oude kabel eruit haalt een liner om de nieuwe kabel door het frame te leiden of je gebruikt daarvoor een klein magneetje. Denk eraan om de kabelshifter altijd naar de derailleur te plaatsen, dat maakt de interne doorvoer eenvoudiger.

Let op: dit is een full suspension MTB, die op een specifieke manier beweegt. Simpel gezegd zit de swingarm als je fiets stilstaat niet op dezelfde plaats als wanneer je ermee bezig bent. Als de kabel en buitenkabel te strak staan, kan de buitenkabel bij elke compressie van de demper tegen het frame schuren. Houd dus minimaal 5 mm tussen de trapas en de buitenkabel van de derailleur.

NB: als je vaak in vochtige of modderige omstandigheden gaat fietsen, of als je je fiets vaak met heel veel water schoonmaakt, dan zul je je (buiten)kabels sneller moeten vervangen. Je fiets afspuiten met een hogedrukreiniger raden we af omdat je dan het vuil in de buitenkabels spuit.

Transmissiekabel vervangen

Mijn derailleurpad vervangen

Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt.

Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Is de pad verbogen of gebroken, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om dit onderdeel te laten vervangen of doe het zelf aan de hand van dit filmpje.

Derailleurpad-MTB-ROCKRIDER

Mijn ketting repareren of vervangen

Is je ketting stuk? Repareer deze zelf aan de hand van dit filmpje of ga naar een van onze Decathlon-werkplaatsen en laat onze technici ervoor zorgen.

Als je het zelf wil doen, heb je de volgende spullen nodig: een kettingpons of missinglinktang, een nieuwe ketting en een snelschakel.

Leg de ketting op het laatste tandwiel. Haal de snelschakel weg met een missinglinktang of kettingpons en haal dan de ketting van de transmissie. Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste kettingblad zodat je gemakkelijk de juiste lengte kunt bepalen. De ketting moet vlak langs de bovenkant van het bovenste wieltje van de derailleur lopen. Als je de juiste lengte hebt vastgelegd kun je de kettingpons gebruiken om de ketting tot op die lengte in te korten.

Plaats daarna nog de snelschakel op de ketting en draai aan de crank om de snelschakel op het bovenste deel van de ketting te plaatsen. Duw met je hand om te controleren of de plaatsing goed is.
Op de MTB XC 900 S telt de ketting in de oorspronkelijke montage met een kettingblad met 34 tanden en een 11x52 cassete 118 schakels.


Denk eraan om altijd een snelschakel met je mee te nemen als je gaat mountainbiken. Zo kan je de ketting waar nodig eenvoudig ter plaatse repareren.

Mijn cassette vervangen

Om na te gaan of je cassette versleten is, moet je de staat van je tandwielen bekijken. Als de tanden scherp of puntig zijn, dan is het tijd om je cassette te vervangen. Je moet weten dat je cassette met een versleten ketting veel sneller slijt. Controleer dus regelmatig de staat van je ketting.

Je kan je cassette laten vervangen in een Decathlon-werkplaats of dit zelf doen.

Daarvoor heb je een compatibele cassetteafnemer (in dit geval een van Shimano) en een kettingzweep nodig. Demonteer je achterwiel en leg de kettingzweep op een redelijk groot tandwiel, zodat je cassette niet kan draaien. Zet de cassetteafnemer op het midden van de cassette en draai ze los met een sleutel, waarbij je de kettingzweep gebruikt om te voorkomen dat de cassette gaat draaien. Je kan de losgekomen cassette nu heel gemakkelijk afnemen.

Denk eraan om voor je de nieuwe cassette plaatst de freewheelbody goed schoon te maken. Je kunt ook de groeven lichtjes invetten om een toekomstige demontage te gemakkelijker te maken. Plaats je nieuwe cassette op de freewheelbody en schroef alles goed aan. Te hard aandraaien heeft geen enkele zin. Heb je een momentsleutel, stel die dan in op 40 Nm.

SRAM-CASSETTE-10S
MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE lichtblauw

Hulp nodig?

Handleidingen

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE lichtblauw
Garantie

Heb je de handleiding van je MTB XC 900 S nodig?

Handleidingen

Heb je de handleiding van je demper nodig?

Handleidingen

Heb je het aanhaalmoment van je frame nodig?

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE lichtblauw

Onze beloftes

Rockrider geeft 5 jaar garantie op het carbon frame en levenslange garantie op de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen geldt een garantie van 2 jaar.

Jouw mening telt!

We willen weten wat jij vindt, of het nu positief of negatief is. Waarom we jouw feedback zo belangrijk vinden?

  • Je mening geven

    Om op elk
    moment je mening te geven

    Via onze klantenbeoordelingen kun je je mening geven over de kwaliteit van je product!

  • Helpen

    Om andere sporters te helpen

    Jouw mening is waardevol voor andere sporters, om bij hun aankoop de juiste keuze te maken!

  • Verbeteren

    Om bij te dragen aan de verbetering van onze producten

    We gebruiken jullie feedback om de ontwikkeling van onze nieuwe producten te verbeteren!