Eerste gebruik
Mechanica
REF: 8754162
2022
We kozen deze full suspension elektrische MTB (e-MTB) voor offroadritten met veel hoogtemeters.
De perfecte fiets op gemiddeld uitdagende routes. De demper en voorvering zorgen voor meer comfort.
Mechanica
De aanbevolen bandendruk voor de oorspronkelijke montage met binnenband is 1,8 bar.
Als je meer comfort en grip zoekt en/of als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein. Let op dat je nooit zakt onder de minimale bandendruk die op de zijkant van de band staat aangegeven.
Vergeet niet om regelmatig je bandendruk te controleren.
Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".
We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken.
Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.
Om het risico op perforatie of beknelling van je binnenbanden te beperken is het mogelijk om de banden van je MTB om te vormen naar tubeless.
Om je wielen om te vormen tot tubeless, heb je een luchtdicht velglint en tubeless ready-banden nodig.
Daarnaast heb je ook het volgende nodig:
- Een paar tubeless-ventielen
https://www.decathlon.nl/p/set-van-2-kegelvormige-tubeless-ventielen-met-o-ring/_/R-p-348650?mc=8817242
- Antilekvloeistof:
https://www.decathlon.nl/search?Ntt=antilekvloeistof
Daarna is het makkelijk! Volg de stappen hieronder of bekijk de video.
1. Demonteer het wiel.
2. Neem de band en de oorspronkelijke binnenband van de velg.
3. Plaats een tubeless-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg.
4. Breng de antilekvloeistof aan.
5. Monteer je nieuwe tubeless ready-band.
6. Pomp de band stevig op, zodat het goed tegen de velg zit.
Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde Decathlon-werkplaats om het klusje te laten uitvoeren.
Je moet je vork afstellen op basis van je rijstijl, de ondergrond en je persoonlijke voorkeur, maar vooral ook op basis van je gewicht.
Je kunt op deze vork twee elementen afstellen: de voorspanning en de rebound.
De voorspanning bepaalt hoe strak je veer staat. Om die in te stellen draai je aan het wieltje links van je vork. Als je met de klok mee draait, span je de veer strakker aan voor een hardere vork. Tegen de klok in, en je veer ontspant voor een "zachtere" vork. Met het rechterwieltje kan je de vering blokkeren. Dat kan heel handig zijn bij de afzet op beter berijdbare stukken.
De rebound bepaalt hoe snel je vork na het dempen van een schok terug in zijn uitgangspositie zit. Met een te snelle rebound kan je vork gaan "stuiteren" en verlies je grip en controle. Bij een te langzame rebound drukt je veer steeds verder in en verlies je de veerweg bij herhaalde schokdempingen. Om de rebound af te stellen, draai je aan het wieltje onder de rechter buitenpoot van je vork.
Elektronica
Je Bosch Purion-scherm concentreert zich op de basics en geeft duidelijk alle belangrijke informatie van je elektrische MTB weer. Om het aan of uit te zetten, druk je op de knop boven het scherm.
Met de knoppen + en - kan je kiezen tussen de verschillende ondersteuningsstanden:
OFF: geen ondersteuning.
ECO: meest doeltreffende ondersteuning voor een optimale actieradius.
TOUR: constante ondersteuning met een flinke actieradius.
EMTB/SPORT: krachtige en progressieve ondersteuning voor natuurlijk trappen en optimale controle op moeilijk terrein.
TURBO : directe en krachtige ondersteuning, zelfs bij de hoogste trapfrequenties.
Onder het scherm vind je de "WALK"-knop. Hiermee kan je een lichte ondersteuning tot 6 km/u activeren. Voor je veiligheid bestaat de activatie van de wandelondersteuning uit twee stappen: druk op de "WALK"-knop en houd de +-knop ingedrukt om de ondersteuning in te schakelen. Laat de knop los om de ondersteuning uit te schakelen.
NB: als de ondersteuningsstand op OFF staat, kan je de WALK-functie niet gebruiken.
De volledige handleiding van de Bosch Purion vind je onderaan bij het deel HANDLEIDINGEN.
Je kunt de weergave van de functies op je display aanpassen.
Houd daarvoor de knop - ingedrukt om tussen de verschillende gegevens te bladeren:
- Permanente weergave van de ondersteuningsstand
- Het aantal kilometers dat je dit traject hebt afgelegd, onder de naam "Trip"
- Het aantal kilometers dat je in totaal met deze fiets hebt afgelegd, onder de naam "Total"
- De resterende actieradius op basis van de acculading onder de naam "Range"
Om het aantal kilometers van je traject terug op nul te zetten, kies je voor "Trip" en druk je tegelijkertijd lang op de +- en --knoppen. Er zal "Reset" op je display verschijnen, waarna de teller zich reset.
Om de weergegeven waarden van kilometer in mijl te veranderen (of andersom), houd je de --knop ingeduwd en druk je kort op de aan/uit-knop.
Tot slot kan je de helderheid van je scherm aanpassen door je scherm uit te zetten en dan tegelijk de +- en --knoppen vast te houden en op de aan/uit-knop te drukken. Het scherm licht op en geeft de softwareversies weer. In die periode kan je de helderheid aanpassen. Zet je scherm helderder met de +-knop of minder helder met de --knop.
Op de website van Bosch vind je een toepassing waarmee je de actieradius van je accu kan berekenen op basis van je gebruik.
Als je niet zeker bent of je voldoende accu hebt voor je rit, kan je die simulator gebruiken. Je vult daarvoor je rijmodus, rijgewicht (fiets, fietser en uitrusting), trapfrequentie, de kenmerken van je MTB en informatie over de route in.
Om je accu weg te nemen op het frame, draai je de sleutel in het slot van de houder. Hierdoor komt de accu los. Bovenop de accu zit een kleine vergrendeling die je moet indrukken om de accu los te koppelen. Je kan de accu nu veilig verwijderen.
Om de accu (terug) in het frame te plaatsen, plaats je deze eerst in de onderste houder. Kantel deze dan tot je de accu hoorbaar vastklikt in de bovenste houder. Je accu zit nu op zijn plaats en je kunt de houder sluiten en vergrendelen met de sleutel.
Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten.
We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.
> Elektrisch
1. CONTROLEER DE AANSLUITING VAN DE ACCU > LADER > STOPCONTACT
Check even of je wel de oorspronkelijke Bosch-lader gebruikt.
Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.
De accu is voorzien van een temperatuurbewaking die ervoor zorgt dat ze alleen in het temperatuurbereik tussen 0 °C en 40 °C opgeladen kan worden. Als de accu zich buiten dat bereik bevindt, knipperen drie van de vijf leds. Koppel de accu los van de lader en laat deze op temperatuur komen.
Bij detectie van een defect aan de accu, knipperen twee leds. Ga dan naar een Decathlon-werkplaats voor een diagnose.
De accu heeft vijf leds om de laadtoestand aan te geven. Elke led komt overeen met 20% van de capaciteit. Als de accu onder de 5% zakt, gaan alle leds uit, maar blijft de weergavefunctie op de boordcomputer.
Het opladen van een volledig lege accu duurt 8,8u met de Compact Charger, 4,9u met de Standard Charger en 3,7u met de Fast Charger.
2. CONTROLEER OF ER GEEN VUILRESTEN ZIJN DIE HET OPLADEN BELEMMEREN
De connectoren van de lader en de accu moeten schoon zijn. Verwijder alle vuilresten die het contact tussen de lader en de accu verhinderen.
3. HET IS MOGELIJK DAT ALLEEN DE LEDLAMPJES OP DE ACCU DEFECT ZIJN
Kom dan langs in onze Decathlon-werkplaatsen om die te laten repareren.
Je Bosch Purion-scherm kan een foutcode weergeven.
Alle foutcodes staan opgesteld in onderstaande link, met daarbij wat je moet doen om het probleem op te lossen.
Blijft het probleem aanhouden of kon je de oplossing niet uitvoeren? Kom dan eens langs in een van onze Decathlon-werkplaatsen om je fiets te laten herstellen.
1. Let erop dat je de gebruiksvoorschriften goed opvolgt.
De actieradius van je elektrische fiets is afhankelijk van enkele factoren:
> DE BELASTING VAN JE FIETS: hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.
> DE ROUTE: hellingen beperken de actieradius.
> DE BANDENDRUK: de accu gaat langer mee als je banden goed opgepompt zijn.
> DE BUITENTEMPERATUUR: bij koud weer kan je minder kilometers maken (soms tot wel 50% minder).
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSSTAND: we raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag accupeil.
> DE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE ACCU.
2. Een oudere accu kan wat vermogen verliezen.
De actieradius zal dan wat kleiner zijn. Loop gerust binnen in een Decathlon-werkplaats om de staat van je accu te laten controleren.
> Mechanisch
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Dat is ook zo voor de spaken in je wielen, die je misschien hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de resterende torsie van de assemblage.
Het is meestal niet nodig om het wiel te richten. Is dat toch het geval? Geen probleem! Spring eens binnen in een van onze Decathlon-werkplaatsen om die lichte afwijking bij te laten stellen.
Je kan verschillende dingen doen om de versnellingen achter weer goed te laten werken:
1/ Controleer de kabel en de buitenkabel:
1a. Als de kabelhoedjes van de buitenkabel verkeerd zitten, kunnen ze in de weg zitten van de derailleurkabel en zo het schakelen ontregelen. Als er een hoedje verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.
1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de shifter voor de versnellingen hebt gedraaid, dan zitten de kabel en buitenkabel waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en buitenkabel vervangen.
Breng je MTB binnen bij een Decathlon-werkplaats om de kabels en buitenkabels te laten vervangen.
2/ Controleer of de derailleurpad niet is verbogen:
Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Is de pad verbogen, ga dan naar een Decathlon-werkplaats om dit onderdeel te laten vervangen.
Ter herinnering: binnen de eerste zes maanden na aankoop bieden we je gratis een volledige controle van je fiets.
NB: als je vaak in vochtige of modderige omstandigheden gaat fietsen, of als je je fiets vaak met heel veel water schoonmaakt, dan zul je je (buiten)kabels sneller moeten vervangen. Je fiets afspuiten met een hogedrukreiniger raden we af omdat je dan het vuil in de buitenkabels spuit.
Ben je beide sleuteltjes kwijt en heb je het nummer van je sleuteltje niet genoteerd, ga dan langs bij een Decathlon-werkplaats om het slot te laten vervangen. Je krijgt bij dit nieuwe slot dan een nieuw paar sleutels.
Ben je slechts een van de twee sleuteltjes verloren, dan kan je bij een gewone schoenmaker/slotenmaker een sleutel laten bijmaken.
Ben je beide sleutels kwijt, maar heb je het nummer van een van de sleutels genoteerd, dan kan je via de volgende link een nieuwe sleutel bestellen.
Om je MTB goed schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.
Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.
Het is heel belangrijk dat je de accu op de fiets laat zitten tijdens het drogen. Zo bescherm je de motor tegen indringend water!
Gebruik ook geen hogedrukreiniger. Het water kan in de kogellagers terechtkomen en de elektronica blijvend beschadigen.
Vooral voor elektrische mountainbikes is het belangrijk dat je je fiets in optimale omstandigheden stalt. Zo verleng je de levensduur van je fiets.
Volg onderstaand advies na elke rit:
> Maak je fiets schoon en verwijder al het zand of modder om te voorkomen dat je fiets gaat roesten.
> Droog en smeer je transmissie (vermijd de remmen) om ze tegen roest en corrosie te beschermen.
> Stal je MTB op een droge en koele plek.
Volg daarnaast de onderstaande adviezen om je MTB de winter door te laten komen:
> Zet de derailleur op het kleine tandwiel om de spanning op de kabels te verminderen.
> Laad de accu tussen 30% en 60% op.
> Je kunt de spaken, de naven, de velgen, het stuur en de stuurpen insmeren met een dun laagje vaseline-olie. Gebruik een schone doek, lichtjes met olie doordrenkt, om de onderdelen tegen stof te beschermen.
> Hang je MTB aan het frame op om minder druk op de banden te zetten en mogelijke scheurtjes te vermijden.
> De beste oplossing is je fiets ondersteboven hangen, zo kan de olie in de buitenpoten langs de binnenpoten lopen. En zo gaat je vork langer mee!
Let op: koel is niet hetzelfde als koud! Vermijd altijd te hoge of te lage temperaturen. Stal je MTB niet in de zon en pas op voor vorst in de winter.
De garage kan een goede oplossing zijn op voorwaarde dat die droog blijft en het er in de winter niet vriest. Anders stal je de fiets beter ergens op een andere plek in je woning.
De accu's van Bosch horen bij de beste accu's op de markt en gaan zo'n 30.000 km mee. Dat wil dus zeggen dat een fietser die 150 km per week fietst en de accu goed onderhoudt, er drie tot vier jaar plezier van zal hebben.
Om optimaal te kunnen profiteren van die levensduur, raden we het volgende aan:
- Drijf de accu niet steeds tot het uiterste (een MTB is geen scooter!)
- Laad je accu op bij temperaturen tussen 10°C en 20°C en blijf altijd onder de 30°C (doe dit met de originele lader en controleer altijd of die nog in goede staat is)
- Stal je MTB met een laadniveau tussen 30 en 60% (haal je accu uit het stopcontact als die 100% geladen is en berg de accu nooit volledig leeg op)
- Stal je MTB in de schaduw of in een koele ruimte.
Tijdens het vervoer haal je de accu van je MTB en leg je deze in je auto.
Je kan de softwareversie nagaan op je Bosch Purion bedieningsdisplay. Zet daarvoor je toestel uit en druk tegelijk op de +- en --knoppen en houd ze kort ingedrukt.
Druk dan op de aan/uit-knop. De softwareversies worden weergegeven. Noteer ze voor het gemak op een papiertje.
DISPL. is de softwareversie van je scherm.
DU is de softwareversie van je motor.
Bat. is de softwareversie van de accu.
Je kunt vervolgens op de website van Bosch nagaan of je software up-to-date is.
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB Stilus E-Trail.
Zijn bepaalde onderdelen niet beschikbaar? Neem dan zeker contact met ons op, zodat wij ze bij onze leveranciers kunnen bestellen.
We staan voor je klaar om je te helpen en een oplossing te zoeken.