Eerste gebruik
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier een paar tips voor het eerste gebruik van je E-EDR:
REF: 8775235, 8772606
2023
Welkom op de supportpagina van je E-EDR AF 105 Di2. Deze fiets is de eerste elektrische racefiets van VAN RYSEL en onderdeel van onze Endurance-collectie.
De fiets is bedoeld voor fietsers die het fietsplezier willen verlengen door verder en met minder inspanning te fietsen.
Op deze pagina vind je al onze adviezen om je E-EDR AF 105 Di2 te gebruiken, te onderhouden en te repareren.
Gebruikshandleiding
Handleiding remsysteem
Gelijkvormigheidsattest
UNBOXING E-EDR
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier een paar tips voor het eerste gebruik van je E-EDR:
Hoe de fiets opladen?
De fiets aanzetten
Druk op de knop onder de horizontale buis om de fiets aan te zetten.
Je kan de fiets niet aan zetten met de knoppen van het display.
Inremmen
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen. Dit geldt nog meer voor een elektrische fiets.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, vanaf een snelheid van 25 km/u.
De fiets koppelen
De interface heeft een ANT+-verbinding waarmee je de E-EDR kan koppelen met:
- Je fietscomputer met gps;
- De app van Mahle waarmee je de verschillende modi voor gebruik en ondersteuning kan instellen en meer informatie krijgt over de accu via Bluetooth.
Druk 3 seconden op de knop onder de horizontale buis om de fiets uit te zetten. Het lichtje van de knop op de horizontale buis gaat uit.
De fiets is uitgerust met een fietscomputer met gps die onafhankelijk van de fiets werkt. Het communiceert draadloos met de fiets en toont de gegevens die worden doorgestuurd door de fiets, zoals de gekozen ondersteuningsstand, het accuniveau, de resterende actieradius in km en meer.
Raadpleeg het hoofdstuk "BC900-FIETSCOMPUTER" hieronder voor de werking en om alle mogelijkheden optimaal te benutten.
Dit kun je doen met de knop op de horizontale buis:
- De knop geeft continu het accuniveau aan met een kleur, om de ondersteuningsstand weer te geven druk je 1 keer op de knop, de bijbehorende kleur licht dan op;
- Daarna kan je de ondersteuningsstand wijzigen door op de knop te drukken;
- Telkens je op de knop drukt, ga je naar een hogere stand;
- Het is niet mogelijk om direct een lagere ondersteuningsstand te kiezen, je moet alle standen doorlopen (0->1->2->3->0->1->2->3->...).
Ja, de elektrische ondersteuning werkt alleen als je trapt.
De fiets is uitgerust met een kadanssensor. Die stuurt de trapsnelheid door naar de boordcomputer van de fiets die de motor aanstuurt.
Vervolgens kan je de geleverde ondersteuning regelen met de verschillende standen (1, 2 of 3). In stand 1 zal je steviger moeten trappen dan in stand 3 om dezelfde snelheid te halen.
De gebruikte ondersteuningsstand (0, 1, 2 of 3) wordt op twee plekken weergegeven:
- Het display toont het cijfer van de gekozen stand (0, 1, 2 of 3);
- De knop op de horizontale buis heeft de kleur die overeenstemt met de geselecteerde stand.
De aanbevolen bandenspanning bedraagt 3,5 - 5,5 bar.
Als je meer comfort en grip wilt, kun je kiezen voor een lagere bandenspanning, tot 2,5 bar.
De minimumspanning bedraagt 1,5 bar, de maximumspanning 3,5 bar.
Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokken nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Wanneer je aanhoudend koud remt (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen de remblokjes oververhit raken en "verglazen".
Om dat te vermijden en te voorkomen dat je remmen onbruikbaar worden, raden we aan om in te remmen. Dat doe je door met elke rem een tiental keer te remmen. Inremmen wil zeggen sterk vertragen van 25 naar 5 km/u, maar zonder je wiel te blokkeren en door slechts één rem tegelijk te gebruiken.
Als je een dun, glad en glanzend laagje op je remblokken ziet, dan zijn ze wellicht verglaasd. Om dat te verhelpen en te voorkomen dat je ze moet weggooien, kun je ze ontglazen met relatief fijn schuurpapier (korrel 120). Draag handschoenen en een mondkapje terwijl je je remblokken schuurt. Monteer je remblokken vervolgens weer op je fiets en rem ze opnieuw in.
VAN RYSEL E-EDR AF APEX AXS 12V
De accu is perfect bestand tegen fietsen in de regen, maar je mag het niet onderdompelen of schoonspuiten met een hogedrukreiniger.
Hetzelfde geldt trouwens voor het display en de andere onderdelen en stroomkabels.
We raden je wel aan om je fiets zoveel mogelijk op een droge plek te stallen.
Geen probleem, het display schakelt na een paar minuten automatisch uit als het niet wordt gebruikt.
De voedingskabel ontkoppelen
Als de kabel volledig los is, kan je het wiel losschroeven met een sleutel van 14 of een inbussleutel van 8.
Zorg ervoor dat een dergelijke sleutel altijd in je reparatiesetje zit zodat je het wiel in alle omstandigheden kan afhalen.
Het wiel losdraaien
Als de kabel volledig los is, kan je het wiel losschroeven met een sleutel van 14 of een inbussleutel van 8.
Zorg ervoor dat een dergelijke sleutel altijd in je reparatiesetje zit zodat je het wiel in alle omstandigheden kan afhalen.
Onze aanbevelingen voor een correct gebruik van de accu en een optimale actieradius:
Elektrische ondersteuning
Deze fiets heeft elektrische ondersteuning en is geen volledig gemotoriseerde fiets. Je moet dus trappen om de ondersteuning in te schakelen.
De trapondersteuning gaat tot 25 km/u.
Bandenspanning
Een andere belangrijke factor voor een verminderde actieradius is mogelijk de druk van je banden.
Vergeet niet de bandendruk geregeld te controleren en indien nodig aan te passen.
Accu extender
Je kunt een accu extender gebruiken om je actieradius te vergroten. We raden sterk aan een dergelijke extender aan te schaffen, het verhoogt je comfort en veiligheid.
Een accu extender is niet meegeleverd met je E-EDR AF.
De accu blijft tijdens het opladen op de fiets zitten, het is niet afneembaar.
Belangrijk: sluit eerst de oplader aan op de accu voordat je de stekker in het stopcontact steekt.
De stekker van de oplader past maar op één manier in de accu. Je moet het op de juiste manier insteken. Forceer niets, je zou de stekker dan kunnen beschadigen.
Nee, de accu is niet uitneembaar. Het kan alleen in de werkplaats van je Decathlon-winkel uit je fiets worden gehaald.
Met de oplader laad je de accu volledig op in 5 uur tijd.
De actieradius van je elektrische fiets hangt af van verschillende factoren:
- De belasting van de fiets: Hoe zwaarder de fiets geladen is, hoe minder ver je kunt rijden.
- De route: Als je veel moet klimmen, is je actieradius kleiner.
- De bandenspanning: De actieradius is groter als je banden zijn opgepompt tot minimaal 3 bar en maximaal 3,5 bar.
- De buitentemperatuur: De actieradius is kleiner bij koud weer.
- De gebruikte ondersteuningsstand: We raden je aan een lagere ondersteuningsstand te kiezen als het accuniveau laag is.
- Het juiste gebruik van de accu: Lees hiervoor de handleiding.
Gemiddeld bedraagt de actieradius:
- 100 km in stand 1;
- 70 km in stand 2;
- 40 km in stand 3.
Als je de actieradius van je fiets wil vergroten, kun je een extra accu van 216 Wh installeren ter hoogte van de bidonhouder op het frame.
Hoeveel acculading je nog hebt, kun je op twee manieren achterhalen:
1. De fietscomputer geeft het accuniveau in percentage en de resterende actieradius in km (afhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand).
Let op: verwar dat niet met het accuniveau van de fietscomputer zelf!
2. De knop op de horizontale buis geeft met een kleur het accuniveau aan:
- Wit: >75%;
- Groen: 50%-75%;
- Oranje: 25%-50%;
- Rood: 15%-25%;
- Rood knipperend: <15%.
Je kunt de accu niet zelf vervangen.
Je kunt een nieuwe accu aanschaffen in de werkplaats van je Decathlon-winkel.
Loop gerust even langs bij de werkplaats om te informeren naar de beschikbaarheid en levertermijn van dit onderdeel.
Je bewaart de accu best in een koele (tussen +10 °C en +25 °C) en droge ruimte, uit de zon.
Denk eraan om de accu minstens om de 3 maanden op te laden (zelfs als je het niet gebruikt), om diepontlading en capaciteitsvermindering te vermijden.
Je krijgt 2 jaar garantie op de accu, of 500 cycli (1 cyclus = 1 keer laden tot 100% + 1 keer volledig ontladen).
Nee, de batterijen met lithium-ioncellen in deze accu hebben geen geheugeneffect, je kan het dus op elk moment weer opladen.
Het is zelfs aan te raden om je accu na elke rit op te laden, dan blijft het goed presteren.
We raden je ten zeerste af om de accu een hele nacht zonder toezicht in te laten steken.
Ter informatie: wanneer de accu volledig is opgeladen, schakelt de lader uit (het lampje op de lader blijft branden).
Nee, er is geen sprake van een 'dynamo-effect' bij deze elektrische fiets.
Er bestaan systemen waarbij de accu wordt opgeladen tijdens het fietsen of remmen, maar het rendement daarvan is bijzonder laag: je moet enkele tientallen kilometers fietsen voor je 1 km ondersteuning hebt opgewekt.
Dit is een fiets met elektrische ondersteuning. Het is dus perfect mogelijk om te fietsen zonder die ondersteuning. Dankzij een intern freewheel in de motor kan je zelfs fietsen zonder te worden afgeremd.
Als je accu het eind van de levensduur heeft bereikt, breng je het naar je Decathlon-winkel. Wij zorgen ervoor dat het wordt opgehaald door een gespecialiseerde firma die het op de juiste manier recyclet.
Je kunt de accu tot 6 maanden opbergen zonder opladen, veilig en zonder dat dit invloed heeft op de capaciteit. Laad de accu wel volledig op voordat je het voor een dergelijke lange tijd opbergt.
De fietscomputer gaat niet automatisch aan wanneer je de fiets aan zet. Druk 2 seconden op de aan-knop van de fietscomputer om het aan te zetten.
Belangrijk: Als je het BC900-display voor het eerst aanzet, moet je een aantal instellingen doen en de fietscomputer koppelen met je elektrische fiets. Ga als volgt te werk:
- Download op je smartphone de app 'Decathlon Connect'.
- Ga naar het menu 'apparaten' en druk op 'toevoegen'.
- Selecteer uit de voorgestelde apparaten "BC900 Series" in de categorie "Fietscomputers".
- Zet je fietscomputer BC900 aan door 2 seconden lang op de aan/uit-knop te drukken. Wanneer het scherm "verbinden" verschijnt, druk je opnieuw op de knop OK om te bevestigen en de fietscomputer te verbinden met je smartphone.
- Als die eerste instellingen ingesteld zijn, start de fietscomputer het koppelingsproces met je elektrische fiets.
Zorg ervoor dat je elektrische fiets aan staat gedurende dit proces. Als het koppelen mislukt, zal het koppelingsproces opnieuw starten elke keer als je opnieuw de activiteit start.
Je kunt met de knop OK de sessie beëindigen op de fietscomputer. Druk op de knop met pijl naar rechts om naar het pictogram "stop" te gaan en bevestig door op de knop OK te drukken. Bevestig opnieuw om de rit op te slaan.
Als je de rit wil bewaren op de app Decathlon Connect, open je de app op je smartphone en start je het synchroniseren. Laat de computer ingeschakeld en houd je smartphone ernaast.
De E-GRVL AF X35 beschikt over "ANT + LEV" connectiviteit zodat je het kan koppelen met computers of gps-toestellen van andere merken (Garmin, Hammerhead, Wahoo, etc.). Alle apparaten die zijn uitgerust met die ANT + LEV-technologie kunnen gekoppeled worden met de fiets.
Je kunt externe sensoren zoals een hartslagband, kadans- of vermogenssensor koppelen in het menu van de instellingen > sensoren.
Alle sensoren met ANT+ of Bluetooth® Smart zijn compatibel, ongeacht het merk.
Je kunt ieder activiteitsscherm (de pagina's van de computer die je ziet terwijl je fietst) personaliseren. Voor elke pagina kun je het volgende kiezen:
- Het aantal velden (waarden): van 1 tot 5 (het formaat wordt automatisch aangepast, als je dus grotere getallen wil zien kun je best niet te veel waarden per pagina kiezen);
- Het soort waarde in elk veld;
- Het aantal pagina's (tot 9 pagina's).
Die instellingen kan je doen op de fietscomputer of, nog eenvoudiger, in de app Decathlon Connect.
Om de schermen in te stellen met de app Decathlon Connect:
- Zet de fietscomputer BC900 aan.
- Ga naar het menu Apparaten in de app Decathlon Connect, selecteer BC900 en dan Configuratie.
- Wacht tot de controle van de huidige configuratie van het scherm verschijnt.
- Nu kun je schermen toevoegen of verwijderen, het aantal functies kiezen dat wordt weergegeven op elk scherm en de gegevens die worden weergegeven in elk veld.
- Druk op Opslaan om de nieuwe configuratie naar de fietscomputer te sturen (de fietscomputer moet hiervoor wel aan staan).
- Wacht tot de configuratie in werking treedt.
Normaal gezien heb je de fietscomputer al gekoppeld met je smartphone toen je het de eerste keer opstartte. Als dat niet het geval is, doorloop je de volgende stappen:
- Download de app 'Decathlon Connect' op je smartphone;
- Ga naar het menu 'apparaten' en druk op 'toevoegen';
- Selecteer bij de voorgestelde apparaten "BC900 Series" in de categorie "Fietscomputers";
- Ga op je fietscomputer GPS BC900 naar het menu instellingen > connect;
- Volg de instructies op je smartphone om het zoeken te starten en geef de verbindingscode in (vergeet niet om Bluetooth in te schakelen op je smartphone!).
Accu opladen
Om te kunnen schakelen, gebruiken de derailleurs en versnellingen een accu. Elke derailleur heeft een accu die je kunt opladen met de lader die bij je fiets wordt geleverd.
De fiets is uitgerust met een elektrisch systeem van het merk Mahle (accu, motor, bedieningssysteem).
Mahle heeft een eigen app ontwikkeld waarmee je de fiets via Bluetooth met je smartphone kunt verbinden.
Je kunt de fiets ook zonder de app gebruiken, maar de app biedt interessante functionaliteiten die je ervaring kunnen verrijken:
- Actieradius;
- Ritgeschiedenis;
- Personalisatie van het gedrag van de motor (sportprofiel of handmatige instelling);
- Informatie en status van de fiets;
- Waarschuwingen en meldingen;
- Tutorials.
Voer Mahle My Smartbike in de app store van je smartphone in om de app van Mahle te vinden en te downloaden.
Vervolgens maak je een profiel aan en volg je de instructies om je fiets via Bluetooth te koppelen.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1: ontvetten
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2: schoonmaken
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Let op: blijf uit de buurt van gevoelige elektronische onderdelen als: de aansluiting van de accu, de aan/uit-knop en de interface met de fietscomputer BC900.
Stap 3: afronden
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je het daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment is 6 tot 7 Nm.
Let op: houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt;
- De ketting heeft meer dan 5000 km afgelegd;
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je remmen reageren niet meer zo goed als toen je E-EDR nieuw was en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; het kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je E-EDR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- Trapas;
- Vorkbuis;
- Lagers van de wielen;
- Zadelpen.
Ontvetters en smeermiddelen
Kettingen, cassette en pedalen
Remblokken, remschijven en buitenkabels
Buitenbanden, binnenbanden en patches
Bekijk hier de onderdelen van je E-EDR in meer detail.
Een elektrische fiets verschilt op heel wat punten van een gewone fiets. Dit zijn de punten waar we in het bijzonder je aandacht op willen vestigen.
Het sturen
De accu in het frame maakt het sturen anders in vergelijking met een gewone fiets.
Voor wie voor het eerst met een elektrische fiets rijdt, raden we aan om voorzichtig te zijn tijdens de eerste ritten, in het bijzonder in afdalingen.
Het schakelen
De versnelling wanneer je de ondersteuning inschakelt kan verrassen wanneer je voor het eerst fietst met je E-EDR.
We raden aan om altijd te vertrekken in de laagste ondersteuningsstand. Je kan elke stand personaliseren via de app van Mahle.
Het demonteren van het achterwiel
Het achterwiel is het wiel dat wordt aangedreven door de ondersteuning, de demontage ervan is dus anders dan bij een gewone fiets.
Je moet eerst de voedingskabel onderaan links op het frame losmaken voordat je het wiel kan afhalen.
Controleer de aansluitingen
Voor de stroomtoevoer en om het wiel te kunnen demonteren, heeft de E-EDR een voedingskabel achter de rechterbasis.
Ga na of de accu opgeladen is
Het kan vanzelfsprekend lijken, maar ga na of het percentage van de accu hoog genoeg is om de ondersteuning te kunnen inschakelen. Vergeet niet om de accu geregeld op te laden.
Neem contact op met een Decathlon-werkplaats
Als het probleem niet is opgelost, raden we je aan contact op te nemen met de werkplaats van je Decathlon-winkel.
Nieuwe accu's worden bewaard in de slaapstand zodat ze hun volle vermogen behouden.
Bij het eerste gebruik moet je de accu aansluiten op de lader en op een stopcontact om de accu te activeren, als dat nog niet in de winkel is gebeurd.
Als dat het probleem niet oplost, neem je contact met ons op via het contactformulier onderaan deze pagina of maak je een afspraak met de werkplaats van je Decathlon-winkel.
1. Controleer of er geen vuil het opladen belemmert
De connectoren van de lader en van de accu moeten schoon zijn, er mogen geen vuilresten op zitten die het goede contact tussen lader en accu hinderen.
2. Controleer de aansluiting Accu > Lader > Stroomnet
- Ga na of je wel degelijk de originele lader gebruikt die geleverd is door Decathlon.
- Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.
Is de accu volledig leeg, dan duurt het 5 uur voor het weer vol is.
Als dat het probleem niet oplost, neem je contact met ons op via het contactformulier onderaan deze pagina of maak je een afspraak met een van onze Decathlon-werkplaatsen in onze winkels.
1. Zorg ervoor dat je accu gebruikt en opbergt zoals het hoort
De actieradius van je e-bike hangt af van verschillende factoren:
- De belasting van de fiets: Als de fiets heel zwaar geladen is zal de actieradius kleiner zijn.
- De route: Als je veel moet klimmen is de actieradius kleiner.
- De bandenspanning: De actieradius zal groter zijn als je banden opgepompt zijn tot minstens 1,5 bar en maximaal 3,5 bar.
- De buitentemperatuur: Bij koud weer kan je minder kilometers maken (soms tot wel 50% minder).
- De gebruikte ondersteuningsstand: Het is aan te raden aan lagere ondersteuningsstand te kiezen als het accuniveau laag is.
- Je trapkracht: Je moet trappen om verder te kunnen rijden.
Een elektrische fiets blijft in de eerste plaats een fiets. Je moet je snelheid dus aanpassen aan het terrein.
2. Een oudere accu presteert minder goed
De actieradius zal dan verminderen. Loop gerust binnen in een Decathlon-werkplaats om de staat van je accu te laten controleren.
Let op: de de E-GRVL AFX 35 is een elektrische fiets met kadanssensor.
Dit betekent dat als je stopt met trappen, de ondersteuning ook stopt.
Kies een hogere ondersteuningsstand als het trappen te zwaar wordt.
Het is overigens normaal dat de ondersteuning uitschakelt boven de 25 km/u, dat is geen defect. Dit is een manier om ervoor te zorgen dat de snelheid van de fiets niet te hoog wordt.
Krijg je desondanks toch geen ondersteuning, hapert de ondersteuning of valt het uit, volg dan deze instructies:
1. Controleer het accuniveau
2. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.
3. Kies een andere ondersteuningsstand dan nul
Als het display stand 0 aangeeft, is het normaal dat er geen elektrische ondersteuning is.
Kies stand 1, 2 of 3.
Zodra je een stand hebt gekozen, begin je te trappen. Duw goed op de pedalen.
Verhoog de ondersteuningsstand (3 is de krachtigste) wanneer je merkt dat je zelf te veel kracht moet leveren om ondersteuning te krijgen.
Werkt de elektrische ondersteuning desondanks nog altijd niet, ga dan even langs in een van onze Decathlon-winkels.
Raadpleeg de lijst met foutcodes in de handleiding om te achterhalen wat de fout is.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We laten je zien hoe het moet in onze video.
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. In onderstaande video laten we je zien hoe het moet.
Als je remschijf lawaai maakt:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, moet je misschien je derailleurkabels en -buitenkabels vervangen.
Aangezien je elektrische derailleurs hebt op de E-EDR moet je controleren of de accu ervan niet leeg is.
Bekijk hiervoor onze onderstaande video:
Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:
- De slijtage van je transmissie.
- De spanning van de kabels.
Als het probleem niet door deze punten veroorzaakt wordt, moet je de derailleur afstellen. Bekijk onze video hieronder hoe je dit kunt doen.
Als je transmissie niet meer normaal werkt en je derailleurpad verbogen is, dan kun je die vervangen aan de hand van de volgende video.
Je kunt snel zien of je cassette versleten is door de tanden ervan te controleren. Als je ketting verspringt of als je cassette meer dan 10.000 kilometer op de teller heeft, is het tijd om het te vervangen:
Bekijk onze video hieronder om te zien hoe je dat doet:
Als de accu stuk is, kan het worden vervangen. Maar die vervanging vraagt wel een paar technische handelingen om bij de accu te kunnen:
- De vork demonteren;
- De trapas en behuizing afnemen.
Voor iedere verrichting aan de accu raden we aan om een afspraak te maken met de Decathlon-werkplaats in je buurt.
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze technische medewerkers, ze helpen je graag verder.