EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je EDR.
REF: 8581226, 8735098
2021
Welkom op de support pagina van je EDR CF SCHIJFREMMEN SHIMANO ULTEGRA.
Hier vind je al onze adviezen om je EDR te gebruiken, te onderhouden en te repareren: handleiding, onderhoud, reparatie en reserveonderdelen.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je EDR.
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht.
INREMMEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, vanaf een snelheid van 25 km/u. Zorg ervoor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je de aanhaalmomenten respecteert, vooral voor de stuurpen/stuur combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.
Voor het bepalen van je houding op de fiets neem je een set inbussleutels mee als je gaat fietsen.
Om je houding aan te passen kun je de "spacers" onder aan de stuurpen verwijderen. Aarzel niet om na je aanpassingen het stukje van de vorkbuis dat boven de stuurpen komt te laten afzagen. Hiervoor kan je terecht in een van onze ateliers.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
Voor het doeltreffend onderhoud van je fiets, heb je bij voorkeur aangepast gereedschap in huis.
Lees in het artikel hieronder wat je allemaal moet controleren voordat je aan je fietsrit begint:
De band is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en de juiste bandenspanning bepaalt.
Houd er rekening mee dat de EDR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment bedraagt 6 tot 7 Nm.
Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- de remmen reageren niet meer zoals toen je EDR nieuw was en hebben minder grip,
- je hoort een abnormaal geluid als je plots remt,
- de dikte van het slijtmateriaal bedraagt minder dan 0,5 mm.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je EDR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- de trapas,
- de vorkbuis,
- de wiellagers,
- de zadelpen.
De ketting is een belangrijk onderdeel van de transmissie van je fiets.
Het is een cruciale schakel die de trapas met de cassette verbindt.
De ketting brengt de energie over om doeltreffend vooruit te komen, het is dus fundamenteel dat ze in goede staat is.
In dit artikel lees je hoe je kan zien of je ketting versleten is:
Als je transmissie lawaai maakt en/of het schakelen moeizaam gaat, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dat doet, tonen we in de volgende video:
Er is niet echt een kilometerstand waarna je de kabels van je fiets absoluut moet vervangen.
Het hangt ervan af hoe vaak je traint of aan wedstrijden deelneemt.
Verder speelt ook je manier van schakelen een rol. Je zult je kabels sneller moeten vervangen als je heel regelmatig van versnelling verandert.
De eerste tekenen van slijtage:
Kan je niet meer zo vlot schakelen?
Ook niet als je de versnellingen opnieuw hebt afgesteld?
Misschien is het dan wel tijd om je kabel te vervangen, voordat ze er tijdens een training of wedstrijd de brui aan geven.
Vervang een kabel of kabelmantel ook als hij begint te rafelen.
Ontvetters, smeermiddelen ...
Remblokken, remschijven, kabelmantels ...
Buitenbanden, binnenbanden, bandenplakkers ...
FRAME VAN RYSEL EDR CF
In dit deel zetten we de meest voorkomende problemen met de EDR op een rijtje. Om de levensduur van de onderdelen te verlengen en te voorkomen dat je problemen krijgt, raden we het volgende aan:
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe je dat doet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
Om de verschillende onderdelen van je EDR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en een val veroorzaken.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen graag vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe je dat doet.
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. De schroefdraad van het rechter pedaal loopt wel normaal.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, je hebt er immers wat kracht voor nodig.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Kijk je remblokken na op slijtage.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als je remschijf lawaai maakt, doe je het volgende:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je versnellingen verspringen, moet je de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Stel daarna je derailleur opnieuw af.
Zijn je kettingbladen versleten? Wil je het aantal tanden veranderen?
Je kunt de kettingbladen van je fiets eenvoudig vervangen.
Je hoeft alleen maar de schroeven van de kettingbladen los te draaien met een inbussleutel.
Vervolgens kun je de nieuwe kettingbladen vastmaken.
Voor deze fiets heb je kettingbladen van minimaal 36 tanden nodig.
Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
VAN RYSEL EDR
SHIMANO ULTEGRA
Heb je hulp nodig? Vraag het aan onze technische expert!
Gelijkvormigheidsattest
EDR CF
Achterderailleur
Shimano Ultegra
Shifters
Shimano Ultegra
Je kunt alle hierboven beschreven reparaties zelf uitvoeren, maar je kunt je fiets ook toevertrouwen aan het atelier van je Decathlon-winkel. Meer informatie over de aangeboden diensten in het atelier vind je via de onderstaande link.
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je EDR.
Op de andere onderdelen geven we 2 jaar garantie.