2 - Eerste gebruik
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgt hier wat advies over het eerste gebruik van je RCR-F Pro:

REF: 8901792, 8892050, 8826384, 8826383
2025
Welkom op de supportpagina van je RCR-F Pro Shimano Di2.
Deze pagina is van toepassing op de volgende modellen:
RCR-F Pro Shimano 105 Di2 / Swiss Side
RCR-F Pro Shimano Ultegra Di2 / Swiss Side
RCR-F Pro Shimano Dura Ace Di2 / Swiss Side
Je vindt hier al onze adviezen om je te helpen je fiets optimaal te gebruiken, onderhouden en repareren, en een selectie aan reserveonderdelen.
Plaats de klemmen (van de montagestandaard of fietsendrager) niet op de bovenbuis (de buis die het zadel met het stuur verbindt). Als er te veel druk op de buis wordt uitgeoefend, kan die kwetsbaar worden of zelfs barsten.
Je kunt de klem op de zadelbuis plaatsen.
Houd je om het stuur goed vast te maken aan het aanhaalmoment van 5 Nm, zoals hieronder weergegeven.
Let erop dat je de schroeven aan de kant van de remmen plaatst.
Breng wat schroefdraadborgmiddel met gemiddelde sterkte aan op de schroeven en wat montagevet op de moeren.

Breng om de wielen vast te maken wat vet aan op de uiteinden van de steekas, zoals weergegeven in de onderstaande tekening.
Houd je aan het aanhaalmoment van 10 Nm.

Gebruik het carbonvet in de doos en verdeel het over de zadelbuis.
Als je geen carbonvet aanbrengt, kan je zadelbuis gaan bewegen tijdens het fietsen.

Houd je voor het vastmaken van de zadelbuis aan een aanhaalmoment van 8 Nm. Zo zit de buis niet te strak, wat het carbon zou kunnen beschadigen, of te los, waardoor de buis zou kunnen gaan bewegen.
Carbonvet: breng het op de zadelpen aan, daar waar de pen in contact komt met de klem (oranje gebied op de tekening).
Klassiek vet: breng dit op het groene gebied van de tekening aan, ter hoogte van de zadelklem.
Volg de aanbevelingen in de onderstaande tekening.

Je fiets wordt geleverd met een fietscomputerhouder die compatibel is met Garmin, Wahoo en Bryton.
Schroef de houder vast met de twee schroefdraden onder de combo, met een aanhaalmoment van 2 Nm.
Maak als dat nodig is voor jouw fietscomputer de adapter vast op de houder (zie de blauwe pijltjes op de tekening) met een aanhaalmoment van 2 Nm.

Bij je fiets krijg je een doos met alles wat je nodig hebt om je fiets in elkaar te zetten.
Eerste gebruik
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgt hier wat advies over het eerste gebruik van je RCR-F Pro:

Remblokken inrijden
Het is belangrijk om je remblokken in te rijden wanneer je een fiets voor het eerst gebruikt.
Om je remblokken optimaal in te rijden, raden we je aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder het wiel te blokkeren bij een snelheid vanaf 25 km/u. Zorg er ook voor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.

Bandenspanning
Denk voor je eerste rit goed na over je bandendruk, die moet worden aangepast aan de weersomstandigheden en je gewicht.

Gebruik van de Shimano Di2-groep
Bekijk de onderstaande video om je Shimano Di2-groep volledig te begrijpen en goed te gebruiken.
Download voor je de groep gebruikt de app Shimano E-Tube.

Met de vermogenssensor kan je fietscomputer je vermogen in watt weergeven. Voor meer informatie over de werking:

Je fiets wordt geleverd met alles wat je nodig hebt om je derailleurs op te laden.
De onderdelen van de structuur (frame, vork, cockpit, zadelpen enz.) en de onderdelen van de groep zijn op bestelling beschikbaar via de werkplaatsen van onze winkels.
- Bovenste en onderste lagers van het balhoofdstel 49 mm
- Sluitring van de compressie Deda x Van Rysel
- Maximale bandenbreedte (gemeten) 700x33C
- Optimale aerodynamica (gemeten) 700x25C
- Pressfit BB86
- Diameter trapas: 41 mm
- Breedte trapas: 86,5 mm
- Standaard voorpoten 12x100 mm
- Lengte as voor 118 mm
- Schroefdraad vooras P1,0
- Standaard achterpoten 12x142 mm
- Lengte as achter 164 mm
- Schroefdraad achteras P1,0
- Offset 0 mm en 15 mm
- Lengte
XXS: 268 mm
XS: 313 mm
S: 328 mm
M: 370 mm
L: 400 mm
XL: 400 mm
- Minimale insteek zadelpen: 80 mm
- Derailleurpad voor Braze-On
- Derailleurpad achter: standaard of direct mount
- Maat kettingblad: 1x min 46 tanden, max 54 tanden
- Kettingblad 2x klein blad min 34 tanden, max 42 tanden
- Kettingblad 2x groot blad min 50 tanden, max 56 tanden
- Maat kleinste cassettetandwiel 10T-14T
- Compatibiliteit van de transmissie
Enkel elektronische groep:
- Shimano race Di2
- SRAM race AXS 12-speed
- Campagnolo draadloos en EPS
- Voorrem Flat Mount 140 / 160 mm
- Achterrem Flat Mount 140 / 160 mm
Je fiets onderhouden is essentieel om de levensduur te verlengen. En dat begint met een regelmatige schoonmaakbeurt van je fiets, frame en transmissie.

Stap 1
Leg een doek over je remschijven om die te beschermen tegen de ontvetter. Breng een ontvettend product aan op je transmissie.

Stap 2
Maak je fiets, vooral je transmissie, schoon met een borstel. Vermijd de gevoelige onderdelen van je fiets.

Stap 3
Voordat ik mijn ketting smeer, zorg ik ervoor dat mijn fiets helemaal droog is.
Er zijn meerdere tekenen die aangeven dat het nodig is om je remblokken te vervangen:
- Je RCR-F reageert niet meer zo snel als bij aankoop en de remblokken werken minder goed,
- Je hoort een vreemd geluid als je plotseling remt,
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Ontdek in dit artikel hoe je je remblokken vervangt:
Ondanks het feit dat schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokken te laten slijten in plaats van de schijf, zal je schijf ook altijd slijten als gevolg van het gebruik.
Het kan gevaarlijk zijn om te rijden met een versleten schijf; die kan breken als je plotseling hard moet remmen.
De maximale slijtage van de schijf mag zo'n 10% van de oorspronkelijke dikte zijn. We raden je ten zeerste aan om de schijf te vervangen als die mate van slijtage is bereikt.
Na verloop van tijd raakt je stuurlint versleten en zal je het moeten vervangen.
Hiervoor volg je ons instructiefilmpje:
De slijtonderdelen van je fiets hebben een beperkte levensduur. Als je deze instructies niet opvolgt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5.000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden op je kettingbladen en derailleurwieltjes.
Om meer te weten te komen, lees je ons artikel:
Zijn je pedalen stuk?
Let op: de schroefdraad van de linkerpedaal zit omgekeerd, je schroeft die pedaal dus tegen de klok in vast. De rechterpedaal heeft een normale schroefdraad.
Gebruik het juiste materiaal om je pedalen te demonteren, je zult wat kracht moeten zetten.
Neem contact op met een Decathlon-werkplaats of een Van Rysel-gecertificeerd centrum om deze reparatie uit te voeren.
Om de achterderailleur van je fiets te vervangen, bekijk je het volgende filmpje:
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, kan het zijn dat je je derailleurkabels en -buitenkabels moet vervangen.
Daarvoor kun je dit instructiefilmpje volgen:
Werkt je transmissie niet meer normaal en is je derailleurpad verbogen?.
Bekijk het instructiefilmpje om dit onderdeel te vervangen.
Derailleurpad vervangen
Hier lees je hoe je je fietsketting effectief vervangt.
Je kunt snel zien of je cassette versleten is door de tanden te controleren. Als de ketting verspringt of de cassette meer dan 10.000 kilometer heeft afgelegd, is het tijd voor een vervanging:
Volg ons instructiefilmpje om te zien hoe je dit doet:

Handleiding fiets
Van Rysel RCR-F Pro

Transmissie
Shimano Di2

Wiel
Swiss Side
Shimano heeft een app waarmee je toegang krijgt tot meer informatie over je transmissie.
Je kunt je derailleurs afstellen, het batterijniveau controleren en nog veel meer.

Is je probleem niet opgelost? Neem contact op met onze fietsexpert voor hulp.

Van Rysel geeft een garantie van 5 jaar op je RCR-F Pro-frame.
Voor de andere onderdelen geldt een garantie van 2 jaar.
De garantie dekt enkel conformiteitsfouten die inherent zijn aan het product (ontwerp- of fabricagefouten of fouten die het gevolg zijn van de levering). Indirecte schade door een schok of onjuist gebruik (bijv. een aflopende ketting, een val, vastklemmen in een montagestandaard of fietsendrager) valt niet onder de garantie.