2 - EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je XCR UCI:
REF: 8772688
2024
Welkom op de support pagina van je XCR UCI ULTEGRA DI2.
Hier vind je al onze adviezen om je fiets te gebruiken, te onderhouden en te herstellen, en een selectie van apart verkrijgbare onderdelen.
We raden aan om een werkplaatsstandaard op voet te gebruiken die voorzien is van een bevestiging voor de voorwielas en bottom bracket en/of achterwielas zodat je de fiets kan vastzetten zonder dat je klemmen hoeft aan te brengen op de carbon buizen van het frame en de zadelpen. Overmatige druk op het frame zou het frame kunnen aantasten of zelfs scheurtjes veroorzaken.
Als je de fiets op een fietsendrager plaatst, mag je geen klemmen aanbrengen op het frame of de zadelpen, om te vermijden dat die elementen worden beschadigd of er zelfs scheurtjes in komen.
Als je de wielen afneemt, raden we aan de assen eruit te halen en terug losjes op de vork en achterdriehoek te schroeven, zonder overmatig aandraaien. Leg ook geen zware spullen (tas, koffer) op de achtervork. Anders bestaat het risico dat het frame wordt beschadigd of er zelfs scheurtjes in komen.
Plaats ook de afstandhouders tussen de remblokken om te voorkomen dat je het remsysteem beschadigt en ontregelt, en zet de ketting op het grootste blad vooraan.
Begin met de onderste spacer, die is dezelfde bij alle afstellingen.
Je kunt de hoogte regelen van 20 mm tot 95 mm. Gebruik de juiste schroeven en buizen, afhankelijk van de gekozen hoogte.
Hieronder vind je de passende schroef- en buislengte voor elke hoogte.
Nadat je de hoogte en overeenstemmende schroeven en buizen hebt gekozen, zet je de spacers op elkaar in de aanbevolen volgorde, daarna draai je het geheel aan.
Monteer het plaatje in de juiste richting, zoals aangegeven op het schema hieronder, breng daarna het schroefdraadborgmiddel aan dat is meegeleverd in de verpakking.
Setback van het zadel
Afhankelijk van de positie van het zadel pas je de oriëntatie van de zadelslede aan zoals hieronder aangegeven (groene pijlen).
Respecteer het aanbevolen koppel:
4 N.m tussen zadelslede en zadel.
Helling van het zadel
Zie schema hieronder (blauwe pijl). Ter hoogte van het grootste gat in de zadelslede kun je de helling van het zadel aanpassen.
Respecteer het aanbevolen koppel:
10 N.m tussen zadelslede en zadelpen.
Gebruik het aanbevolen koppel om de zadelbuis vast te zetten zodat je hem niet te vast aandraait (waardoor je het carbon zou kunnen beschadigen), maar ook niet te los (waardoor de zadelbuis zou kunnen bewegen).
Gebruik het carbonvet dat meegeleverd is in de verpakking en verdeel het goed over de zadelbuis.
Als je geen carbonvet gebruikt, zou de zadelbuis kunnen bewegen wanneer je intensief fietst.
Volg de aanbevelingen van het schema hieronder.
Samen met je fiets ontvang je een doos met alles wat je nodig hebt om je fiets te monteren.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je XCR UCI:
INREMMEN VAN DE REMBLOKKEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, aan een snelheid vanaf 25 km/u. Zorg ervoor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht.
GEBRUIK VAN DE GROEP SHIMANO Di2
Om de werking van de groep SHIMANO Di2 goed te begrijpen en hem correct te gebruiken, vragen we je om aandachtig onderstaand filmpje met uitleg te bekijken.
De vermogenssensor geeft onmiddellijk het vermogen dat je ontwikkelt tijdens het fietsen. Om de werking ervan goed te begrijpen:
Samen met je fiets ontvang je alles wat je nodig hebt om je derailleurs op te laden.
FRAME VAN RYSEL XCR UCI:
XS/S/M/L/XL
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt. Breng een ontvetter aan op je transmissie.
Stap 2
Reinig je fiets en in het bijzonder de transmissie met een borstel. Let op dat je met de borstel niet over de delicate onderdelen van de fiets gaat.
Stap 3
Ga na of de fiets goed droog is en smeer dan de ketting.
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- de remmen reageren niet meer zoals toen je XCR nieuw was en hebben minder grip,
- je hoort een abnormaal geluid als je plots remt,
- de dikte van het slijtmateriaal bedraagt minder dan 0,5 mm.
Lees in dit artikel hoe je de remblokken vervangt:
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te fietsen; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
Zijn je pedalen stuk?
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Ga voor die herstelling naar een Decathlon-atelier of een erkend Van Rysel-centrum.
Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, moet je misschien je de derailleurkabels en -buitenkabels vervangen.
Bekijk hiervoor onze tutorial:
Als de transmissie niet meer goed werkt en de derailleurpad verbogen is,
kan je die vervangen met de hulp van de volgende tutorial.
Hieronder tonen we hoe je de fietsketting op de juiste manier vervangt.
Ga voor die herstelling naar een Decathlon-atelier of een erkend Van Rysel-centrum.
Handleiding fiets
VAN RYSEL XCR UCI
Wielen
SWISS SIDE
Transmissie
SHIMANO ULTEGRA DI2
SHIMANO heeft een app die toegang biedt tot meer informatie over je transmissie.
Je kunt je derailleurs afstellen, het batterijniveau bekijken en nog veel meer.
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je XCR UCI.
Op de andere onderdelen geven we 2 jaar garantie.